Reclame
Bekeken: 504x

Voor Dijk en Waarder Marcel Martens begon de onderdoorgang van de Zuidtangent onder het spoor in Heerhugowaard als een thuiswerkproject tijdens coronatijd. Nu staat de bouwmanager van Prorail bijna dagelijks op de bouwplaats, maar figuurlijk gesproken werkt hij nu in zijn achtertuin. Want geboren in Alkmaar en opgegroeid in Langedijk, is hij nog steeds inwoner van Dijk en Waard. "Van de afsluiting heb ik net zo veel last als iedereen."

De Zuidtangent bij het spoor is het werkterrein van Martens. Waar verkeer vroeger nog over het spoor moest om van Heerhugowaard naar Langedijk te rijden, is het straks mogelijk om onder het spoor door te rijden.

In maart was al te zien hoe een massief spoordek van twee miljoen kilo op zijn plek werd geschoven. "Het is de belangrijkste verbinding tussen Langedijk en Heerhugowaard", vertelt Martens van ProRail tegen NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal.

Volgens hem groeien beide gemeenten steeds meer naar elkaar toe, waardoor het steeds drukker wordt op de weg. Daarnaast gold de spoorwegovergang bij het station als één van de gevaarlijkste van het land – reden genoeg om in te grijpen. (tekst gaat verder onder de illustratie)

afbeelding: ProRail


Ondanks constant oplopende bouwkosten stond voor Dijk en Waard vast dat de spoorwegovergang moest verdwijnen. Niet alleen was de Zuidtangent een zorgenkindje als het gaat om de verkeersveiligheid, maar ook zorgden de gesloten spoorbomen voor dagelijkse opstoppingen. En dat dreigde nog veel erger te worden met de ruim duizend nieuwe woningen in het Stationskwartier en het Stadshart, en de toenemende drukte op het spoor.

De onderdoorgang maakt hier een eind aan. Direct naast het spoor wordt een weg aangelegd, zodat verkeer dat de Zuidtangent moet kruisen dat ook ongelijkvloers kan doen.

Hoofduitvoerder Frank Derlagen laat weten dat de werkzaamheden voorspoedig verlopen. "We hebben een relatief mooie zomer gehad met veel droge dagen. Daardoor konden we flink doorwerken", legt hij uit. Het betonwerk is inmiddels afgerond en het project gaat nu de afbouwfase in. (tekst gaat verder onder de foto)

Een man in een oranje veiligheidshesje en witte helm staat op een bouwplaats onder een brug, met apparatuur op de achtergrond en een blauwe lucht vol wolken. Hoofduitvoerder van het project Frank Derlagen is blij dat de werkzaamheden volgens planning verlopen (foto: NH Nieuws)


Waar weggebruikers en fietsers voorheen moesten wachten voor de dichte spoorbomen, kunnen ze straks zonder oponthoud onder de rails door. "We gaan nu onder meer grond aanbrengen om de onderdoorgang een groene, vriendelijke uitstraling te geven", aldus Derlagen. Ook start binnenkort de betegeling van het kunstwerk in de tunnel.

Als alles volgens planning blijft verlopen, is de vernieuwde route halverwege mei 2026 klaar voor gebruik door automobilisten, fietsers en voetgangers.
Pin It
Reclame

Agenda