Het is zo ver: de dag waar menigeen in Dijk en Waard tegenop zag. Niet alleen de eerste officiële werkdag van 2025, maar ook de dag waarop de Zuidtangent bij het spoor voor meer dan een jaar is afgesloten. Tijdens de spits kan omrijden de autorit wel eens een stuk langer maken.
Dijk en Waard groeit gestaag en bovendien komt er een opstelterrein voor treinen op De Vaandel. Op de weg wordt het steeds drukker en over een paar jaar dus ook op het spoor. Voor de doorstroming en de veiligheid moet er wel een spooronderdoorgang komen. Daarbij komt ook er een alternatieve route voor verkeer van en naar de Industriestraat. Meteen wordt het Stationsplein aangepakt. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
De focus ligt tot april vooral op de kruising van de Zuidtangent en het Stationsplein. Het belangrijkste is de toevoeging van rijstroken voor afslaand verkeer. Verder wordt de riolering vervangen en wordt de Zuidtangent bij het spoor verwijderd.
Vanaf maart wordt echt gewerkt aan de spooronderdoorgang zelf. Het spoordek wordt in zes dagen op z’n plek gereden, de damwanden worden geplaatst en dan begint het graafwerk voor de tunnelbak, die met alles erop en eraan eind april 2026 gereed moet zijn. In de laatste vier maanden worden ook de werkzaamheden voor de lus voor autoverkeer parallel langs het spoor uitgevoerd. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
In de politiek heeft de spooronderdoorgang al voor veel kopzorgen gezorgd. Eerst was er de tegenslag bij de aanbesteding. Het bedrag van 38,1 miljoen euro bleek niet meer realistisch door stijgende bouwkosten en het werd uiteindelijk 46,8 miljoen euro. De raad ging akkoord, wetende dat de Europese Unie een subsidieaanvraag voor 15 miljoen euro had afgewezen. De gemeente probeerde het nog eens, maar opnieuw voor een bedrag van 8,7 miljoen maar het antwoord was opnieuw 'nee'.
Wat de komende paar jaar de gevolgen zijn voor het verkeer is nog heel even afwachten. De gemeente heeft omleidingsroutes ingesteld via de Westtangent, de Kamerlingh Onnesweg en de Oosttangent.
Prorail biedt op YouTube livestreams van de werkzaamheden.
(Hoofdfoto: Archief Streekstad Centraal 2017)