De miljoenen zijn al apart gelegd dus een probleem is het niet, maar teleurstellend is het wel. Dijk en Waard krijgt opnieuw geen EU-subsidie voor de aanleg van de spooronderdoorgang. De gemeente vroeg begin dit jaar om 8,7 miljoen euro uit de pot 'Connecting Europe Facility' (CEF), maar andere Europese projecten krijgen de voorkeur.
"Bij navraag bleek dat er zeer veel inschrijvingen waren, de concurrentie heel hoog was en dat er geen enkele aanvraag gericht op het verbeteren van het spoor uit Nederland dit jaar financieel is gehonoreerd", laat verantwoordelijk wethouder Nils Langedijk weten. "Voor nu is dat jammer, maar het heeft geen financiële consequenties." Het geld was al gereserveerd.
Vorig jaar viste Dijk en Waard ook achter het net met een aanvraag voor 15 miljoen voor de aanleg van de spooronderdoorgang. Toen waren er rond honderd Europese projecten waarvoor geld werd gevraagd en minder dan tien projecten werden geselecteerd. De gemeente rekende zich dus niet al rijk bij de nieuwe aanvraag en hield vast aan een investering van 46,8 miljoen.
Kosten stijgen vaak bij grote bouwprojecten, al is het maar door inflatie. Toen de gemeenteraad in september 2023 groen licht gaf voor de herinrichting van het stationsgebied, werd voor Fase 1 (waaronder de spooronderdoorgang valt) rekening gehouden met 3 procent op jaarbasis. Wethouder Langedijk meldt dat de kostenstijging hieronder is gebleven en hij verwacht dat die zo zal blijven. "Per kwartaal worden de actuele indexcijfers geanalyseerd en waar nodig de prognose bijgesteld."
Ondertussen verloopt de constructie van het spoordek voorspoedig. (beeld livecam: ProRail)