Reclame
Bekeken: 6173x

Bij Jaap van Beek uit Naarden ging maandagochtend om 3:15 uur de wekker. De projectmanager van aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman was klaar met de klus om een spoordek in te schuiven in de spoorlijn Alkmaar-Heerhugowaard, maar hij wilde er per se bij zijn als de eerste trein maandagochtend om 6:00 uur over het nieuwe spoordek zou rijden. 

Dus stond hij daar in de ochtendmist, samen met uitvoerder Wilko Kwinkelenberg, met de iPhone in de aanslag om een fotootje te maken van de eerste trein. "Daarom werk ik zo graag aan spoorprojecten. Mensen zijn enorm betrokken en bevlogen. Zelfs mensen van de nachtploeg die om 3:00 naar huis mochten, zijn nog urenlang gebleven om de eerste treinen erover te zien rijden", vertelt Van Beek onder het genot van een ochtendbakkie koffie. (tekst gaat verder onder de foto)

Bouwplaats bij schemering met hijskraan, grondwerkers in fluorescerende oranje jassen, een passerende trein, en een verlicht gebouw op de achtergrond. Projectmanager Jaap van Beek en uitvoerder Wilko Kwinkelenberg van aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman stonden om 6:00 uur klaar voor een foto van de eerste trein over het viaduct. (foto: Streekstad Centraal)


De mannen moeten deze ochtend wat extra geduld hebben. De eerste trein die met reizigers over het spoordek zou rijden, de intercity van 6:01 uur uit Den Helder, is negen minuten vertraagd. Op station Den Helder-Zuid werden de machinist en conducteur opgewacht door Prorail-regiodirecteur Harro Homan, vergezeld van een aantal vertegenwoordigers van de spoorbeheerder, de NS en de gemeente Den Helder. De afgelopen twee weken is dat station volledig opgeknapt, en ook dat moest in de vroege ochtenduren gevierd worden.

Door de vertraging van negen minuten is de primeur om over het spoordek te rijden deze maandagochtend voor de stoptrein uit Alkmaar richting Hoorn. De trein arriveert net enkele minuten eerder dan zijn tegenligger. Veel reizigers zijn zich ervan bewust dat zij de eersten zijn die het spoordek uitproberen. In de trein uit Alkmaar maken de reizigers grapjes met elkaar als het vernieuwde stuk nadert: "Toch altijd even afwachten of er niks losschiet." (tekst gaat verder onder de foto)

Een man met een bouwhelm en veiligheidshesje staat op een bouwplaats en wordt geïnterviewd door iemand met een paarse microfoon met een logo. Op de achtergrond zijn gebouwen en bouwmaterialen zichtbaar. Projectmanager Jaap van Beek had maandagochtend om 3:15 uur zijn wekker gezet om de eerste trein over het nieuwe spoordek in Heerhugowaard te zien rijden. (foto: Streekstad Centraal)


Daar maakte projectmanager Van Beek zich geen enkele zorgen over.  Zondagmiddag wist hij zeker dat zich geen grote tegenvallers meer konden aandienen. "Zondag werden we plotseling nog wel geconfronteerd met een kabelbreuk. Die kwam aan het licht bij het vele testen van de veiligheidssystemen.  Wij worden daar niet zenuwachtig van. Er was nog voldoende tijd om die kabels weer aan elkaar te lassen", vertelt Van Beek zelfverzekerd. (tekst gaat verder onder de foto)

Trein stationeert bij een perron in de avond met verlichting aan, omringd door mist en gebouwen op de achtergrond. Wat de eerste trein met reizigers moest worden over het spoordek, werd eigenlijk de tweede trein doordat deze met 9 minuten vertraging uit Den Helder arriveerde. (foto: Streekstad Centraal)


"Dit werk is gewoon ongelooflijk goed voorbereid", vertelt de projectmanager van de aannemer. Hij doelt daarmee niet alleen op het voorbereidende werk van deze week met het inschuiven van het spoordek, maar de voorbereiding vanaf de ontwerpfase, die anderhalf jaar terug al begon. "We hebben in ons ontwerp hele goede keuzes gemaakt, waarmee de tijd die ervoor stond vrij ruim was. Niets hebben we aan het toeval overgelaten. Er stond reservemateriaal klaar en extra mensen als dat nodig zou zijn geweest."

Van Beek blikt tevreden terug op afgelopen week, en is erg trots op de vele mensen die de klus samen hebben geklaard: "Gemiddeld was er een ploeg van 70 mensen per dienst aan het werk. Zes dagen lang, drie ploegendiensten per 24 uur. Dan spreek je over meer dan 10.000 manuren werk. En dat is allemaal binnen het afgesproken tijdsbestek gelukt." (tekst gaat verder onder de foto)

Een Nederlandse trein rijdt op een verhoogd spoor naast een bouwplaats, met op de achtergrond gebouwen en een hijskraan. Vanaf maandag rijden er weer treinen tussen Alkmaar en Heerhugowaard, nu over een nieuw spoordek dat de oude spoorwegovergang in de Zuidtangent straks vervangt. (foto: Jaap van Beek)


Ondertussen stroomt de bouwkeet vol met mensen die om 7:00 uur beginnen met de volgende ploegendienst. Want het werk is nog lang niet klaar. Bouwlieden die zijn blijven plakken na de avonddienst om de eerste treinen te zien rijden over het nieuwe spoordek, worden hartelijk begroet bij het koffiezetapparaat van de lokale fabrikant Bravilor Bonomat.

Van Beek begrijpt dat de afgelopen dagen een mooie klus is verricht, maar hij wil de inwoners van Dijk en Waard er nog wel op wijzen dat het nog wel een jaar duurt voordat de onderdoorgang in gebruik kan worden genomen. "Vanaf hier gaan we weer verder met de volgende fases. De hele onderdoorgang moet nog worden uitgegraven, de wanden moeten nog worden gestort en er moet nog een nieuwe bypass komen over de Zuidtangent naar het station. We hopen dat iedereen nog even geduld heeft en de overlast voor lief wil nemen. Want voorlopig moeten mensen nog wel een stukje omrijden."

Zelf gaat hij nu ook nog niet naar huis, ondanks de nachtelijke start. "Ik ga nu weer verder met mails en meerwerkopstellingen, dat soort dingen. En er kan nu een factuur naar Prorail voor het afgelopen weekend. Er is een paar miljoen euro omgezet, dus die mag nu ook betaald worden."

(hoofdfoto: Jaap van Beek)

Wil je niets missen uit jouw Streekstad? 



Pin It
Reclame

Agenda