Reclame
Bekeken: 1067x

Veel blije en trotse gezichten donderdag op de bouwplaats van de spooronderdoorgang langs de opgebroken Zuidtangent in Heerhugowaard. De werkzaamheden verlopen heel voorspoedig: "Het werk ligt op schema of hier en daar voor op schema. Zelfs het weer werkt mee." 

Het treinverkeer ligt er nog tot maandag uit. Vrijdag rond het middaguur moet  het spoordek op zijn plek liggen. Daarna heeft de aannemer nog 66 uur om alle rails en toebehoren weer te herstellen voor de eerste trein op maandagochtend. Bouwmanager Marcel Martens van Prorail en projectmanager Jaap van Beek van aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman hebben er het volste vertrouwen in dat dat op tijd gaat lukken. (tekst gaat verder onder de foto)

Een bouwplaats met een LIEBHERR graafmachine onder bovenleidingen, omringd door gebouwen in de steigers en een heldere blauwe lucht. Hier moeten vanaf maandag weer treinen rijden over een nieuw betonnen spoordek. Prorail en de aannemer zijn optimistisch dat dat gaat lukken. (foto: Streekstad Centraal)


Het werk gaat dag en nacht door, om de stremming van het treinverkeer tussen Alkmaar en Heerhugowaard zo kort mogelijk te laten duren. Honderden mensen werken deze week in ploegendiensten op de bouwplaats. Het werk wordt ook niet stilgelegd voor een een bezoek van wethouder Langedijk met in zijn kielzog ambtenaren en vertegenwoordigers van de media. De gasten moeten donderdag oppassen voor passerende shovels en tillende kranen. De oranje hesjes en bouwhelmen lijken hier geen overbodige luxe.

De omgeving windt zich niet op over de bouwactiviteiten. Er is 's nachts geluidsoverlast, zelfs het heien vond deels plaats in de nachtelijke uren. Toch klagen omwonenden amper. Ook de omleidingen en opstoppingen lijken de inwoners van Dijk en Waard wel te accepteren, zo valt te beluisteren in een videoreportage van Streekstad Centraal.

Vrijdagochtend is het hoogtepunt van deze werkzaamheden gepland, dat Prorail zelf omschrijft als spectaculair. Het spoordek dat de afgelopen maanden op de bouwplaats is gebouwd en nu circa 2 miljoen kilogram weegt, legt op tientallen luchtbanden nog een flinke afstand af naar de definitieve plek in de spoorlijn Alkmaar-Heerhugowaard. (tekst gaat verder onder de foto)

Een gele Volvo shovel en een rode vlakbed oplegger op een bouwterrein, waarbij de shovel een object optilt of verplaatst. Het spoordek rust nu op vier spmt’s (self propelled modular transporters). De veelassige transportkarren rijden het spoordek vrijdag naar de eindbestemming. (foto: Streekstad Centraal)


Het betonnen gevaarte vormt dan het dak van de spooronderdoorgang. Als het eenmaal op zijn plek ligt, worden daaronder nog enkele meters grond afgegraven voor de aanleg van de weg en het fietspad. Ter plekke bouwt de aannemer naast het spoordek nog een brug over de Zuidtangent voor een nieuwe weg die het station aan de kant van Langedijk goed bereikbaar moet houden. Die wordt ter plekke gebouwd nadat het spoordek op zijn plaats ligt.

Prorail kan niet zeggen hoe laat het spoordek vrijdag aan de korte reis begint naar de eindbestemming, maar het wordt waarschijnlijk in de loop van vrijdagochtend: vanaf 7:00 uur beginnen de werklieden met de laatste voorbereidingen. Rond 9:00 uur kan het spoordek al aan het rollen zijn. Aan het eind van de ochtend ligt het gevaarte dan waarschijnlijk op de gewenste plek in de spoorlijn Alkmaar-Heerhugowaard.

Het werk is dag en nacht te volgen via de webcams van Prorail.
Pin It
Reclame

Agenda