Het werd uitgesteld, maar over niet al te lange tijd gaat het dan tóch gebeuren. De bouw van de spooronderdoorgang in Heerhugowaard. Woensdag werd een bouwbord langs de Zuidtangent onthuld om de start van het project te markeren. "We zijn klaar voor de toekomst."
"De aanleg van deze onderdoorgang verbetert de verkeersveiligheid en maakt Dijk en Waard beter bereikbaar. Bovendien zijn hierdoor snellere treinverbindingen en woningbouw mogelijk.", zo is te lezen in een persbericht van de gemeente Dijk en Waard. (tekst gaat verder onder de foto)
Er hangt nogal wat af van de Heerhugowaardse spooronderdoorgang. Dijk en Waard gaat de komende jaren ingrijpend veranderen. Het doel is om voor 2030 zo'n tienduizend woningen te bouwen. Alleen al in het Heerhugowaardse Stationskwartier worden honderden huizen gebouwd.
Ook staat de vernieuwing van het treinstation op de planning en dus de langverwachte ondertunneling. Aanvankelijk zou het project 38,1 miljoen euro kosten, maar de aanbesteding liep anders dan gedacht, De onderdoorgang gaat fors meer kosten: 46,8 miljoen euro. (tekst gaat verder onder de foto)
Ondanks die financiële tegenvaller twijfelen zowel het Dijk en Waardse bestuur als de raad niet aan het plan. De bouw van de spooronderdoorgang zal in september gaan beginnen. Vanaf januari gaat de Zuidtangent ook daadwerkelijk dicht. Voor zestien maanden.
"We hebben de spooronderdoorgang nodig om het gebied leefbaar te maken en te houden voor de toekomst", laat wethouder Nils Langedijk weten. "Maar eerst moeten we wel de periode van de verbouwing door met elkaar. Omwonenden zijn uitgenodigd voor een inloopavond op maandag 10 juni ." (Foto: Shane van Hattum / duckdev.)
Vanaf januari volgend jaar gaat de Zuidtangent dicht, tussen de kruispunten Stationsplein en Gildestraat-Industriestraat. Dit gaat zo’n 16 maanden duren. Meer informatie is te vinden op de website dijkenwaard.nl.