Vanaf januari 2025 is de Zuidtangent in Heerhugowaard zestien maanden afgesloten bij het spoor. Dat liet aannemer Hegeman Bouw & Infra weten tijdens een goed bezochte informatiebraderie. Er wordt al hard gewerkt aan het megaproject, maar voorlopig nog achter de schermen.
Op dit moment worden de planning en het definitieve ontwerp opgesteld, maar de grote lijnen staan alvast op de kalender. Vanaf september wordt het betonnen spoordek gebouwd op de Feenstra-locatie aan de Handelsstraat. Zo tegen de zomer wordt het kantoorgebouw op het perceel gesloopt om plaats te maken voor woningbouw. In de tussenperiode fungeert het terrein als werkplaats direct naast de projectlocatie.
In september beginnen ook de werkzaamheden aan de Gildestraat. Er komt een weg direct langs het spoor om de Gildestraat en de Handelsstraat te verbinden, zodat de kruising met de Zuidtangent kan worden opgeheven.
Dan in januari start de daadwerkelijke aanleg van de spoorwegonderdoorgang. Vanaf het moment dat de graafmachines worden opgestart is de weg zestien maanden lang dicht. Vanaf maart wordt het spoorduct gerealiseerd, met daarin het betonnen spoordek. In deze periode rijden er een paar dagen geen treinen.
Tussen april 2025 en januari 2026 wordt de onderdoorgang afgemaakt, en zal ook het viaduct tussen de Gildestraat en de Handelsstraat worden aangelegd. Uiteindelijk volgt de afwerking, zodat het hele project medio april 2026 kan worden opgeleverd. (afbeelding: ProRail)