Reclame
Bekeken: 559x

De zon is deze zomerse dag gul met de zonnestralen over de weide rond zwembad Het Baafje in Heiloo. Aan badgasten geen gebrek. De warme dagen dragen flink bij aan de mooie bezoekerscijfers van het zwembad. De donkere faillissement-wolken die boven het zwembad hingen zijn al enige tijd verdwenen, en dit seizoen is nu al de 50.000ste bezoeker verwelkomd. "We zijn blij en opgelucht", zo blikt Ria Jansen, bestuurslid van 'Red het Baafje', alvast terug op de afgelopen maanden.

Dat het verouderde zwembad deze zomer nog open is, is te danken aan de vrijwilligers van "Red het Baafje". Zij sprongen in de bres toen de exploitant begin 2024 kopje onder ging. De opluchting van Ria is te danken aan het bericht van de gemeente dat die ook de komende twee jaar financieel meewerkt aan het openhouden van het zwembad. De eis van de gemeente was dit badseizoen minimaal 45.000 bezoekers. Dat is ruim gelukt.

"Vanaf het begin van het faillisement zijn wij als buurtbewoners meteen in actie gekomen om het zwembad van de ondergang te redden. Dus we zijn erg blij dat na al onze inspanningen het zwembad nog twee jaar open blijft", zo vertelt Ria.

Een vrouw met bril en geel veiligheidsvest wijst met haar vinger naar iets in de verte bij een buitenzwembad, met mensen op de achtergrond. Ria Jansen van Red Het Baafje is blij en opgelucht dat er ook in 2025 weer genoeg bezoekers waren aan Het Baafje om de steun van de gemeente te behouden. (foto: Streekstad Centraal)


Ook Eddy Bakker, manager bij de nieuwe exploitant Holland Sport B.V., is optimistisch: "Zojuist keek ik naar de cijfers. Er zijn al meer bezoekers dan in het eerste seizoen. We sluiten het seizoen op 8 september, maar als er weer een hittegolf komt, plakken we er gewoon nog wat dagen aan vast."

Bakker heeft vertrouwen in de toekomst van het zwembad. De vrijwilligers bedenken allerlei manieren om het zwembad onder de aandacht te houden en publiek te trekken. Op hun eigen Instagramaccount posten ze zelf gemonteerde filmpjes. De activiteit ‘Bommetje’ zorgde voor veel aanloop en publiciteit. Maar de vrijwilligers van “Red het Baafje” kijken vooral uit naar komende zondag. Net als vorig jaar staat Het Baafje dan in het teken van de aquathlon. (tekst gaat verder onder de foto)

'Het Bommetje' was een geslaagde actie die weer veel kinderen naar het Heiloëer zwembad trok. (foto: Streekstad Centraal)


Tientallen deelnemers starten in het zwembad door een flink aantal baantjes te zwemmen. Daarna kunnen ze kiezen om zeven kilometer te wandelen of hard te lopen. "De snelheid wordt getrackt, dus het wordt snel omkleden in de hiervoor geplaatste tent", vertelt de zichtbaar enthousiaste Ria.

"Het wordt erg gezellig, want er komt een bigband en we serveren een gezamenlijke lunch. Ongeveer 50 mensen hebben zich al ingeschreven. De jongste deelnemer is 16", vertelt Ria trots. Ze vindt het fijn dat ook jongeren het zwembad kennen en weten te vinden.

Als de laatste deelnemers aan de Aquathlon na het optreden van de big band en het Marokkaanse buffet met hun goodie bag naar huis zijn vertrokken, is het zwembad waarschijnlijk nog een week open. (tekst gaat verder onder de foto)

Een vrouw in een gebloemde blouse spreekt met een vrouw achter een cafételler, terwijl ze een opblaasbare zwemband vasthoudt en verschillende spullen bevat in een tas. De teller heeft een koffiezetapparaat en een boeket bloemen. De horeca is opgefrist en draait grotendeels op vrijwilligers. (foto: Streekstad Centraal)


Eddy Bakker is als exploitant vooral trots op de verbeteringen met het kassasysteem. Kaarten en abonnementen kunnen alleen online worden gekocht en de strippenkaarten zijn geschrapt. De entree is niet langer via kille tourniquetten, maar via het kleurrijke en moderne restaurant, waar de bezoekers zelf hun entreekaart scannen. Dat levert een flinke kostenbesparing op.

Zelfs als het badseizoen erop zit, leunen de vrijwilligers van de stichting niet achterover. "Dan houden we met de vrijwilligers het groen bij en maken we alles schoon. Zo proberen we de exploitant te ontlasten en de kosten te drukken", vertelt Ria. "Dan kunnen we ons weer klaarmaken voor het volgende seizoen." Er zijn al plannen voor een crowdfunding voor een nieuwe glijbaan. "Daar is veel vraag naar.".

De mooiste beloning voor de stichting is de hoge notering op de nationale zwembadlijst: 4,3 uit 5 punten. Plus het plezier van duizenden bezoekers die de verkoeling en het vermaak van een openluchtbad in hun eigen dorp weten te waarderen.
Pin It
Reclame

Agenda