Eén of toch twee plekken in het Heilooërbos om aan de andere kant van het spoor te komen. Dat was maandagavond de vraag die de gemeenteraad in Heiloo moest beantwoorden. Na een brief van Natuurmonumenten, eigenaar van het bos, koos een ruime meerderheid niet alleen voor een fiets- en wandeltunnel, maar ook voor een voetgangersbrug.
ProRail wil door heel Nederland van spoorwegovergangen zonder spoorbomen af, omdat daar nog wel eens ongelukken op gebeuren. In Heiloo zijn er drie. Het plan was om de meest noordelijke overgang bij een boerderij aan de Westerweg op te heffen, om in de buurt van de Kuillaan een fiets- en wandeltunnel aan te leggen en ergens bij de Kraaienlaan een voetgangersbrug. De tunnel moest ook beschikbaar zijn voor de bewoners en bedrijven aan de westzijde van het spoor en de weg wordt meteen een nieuwe fietsroute richt de Alkmaarse ringweg en Bergen. Nog even werd nagedacht over een tweede tunnel in plaats van een voetgangersbrug, maar dat werd het hem niet.
De nieuwe fietsroute met tunnel kon op veel verzet rekenen van natuurliefhebbers als Els Meurs. Zij is al vele jaren betrokken bij Paddenwerkgroep Heiloo en zag de paddenpopulatie kelderen. (tekst gaat verder onder het kaartje)
Maar de tunnel bij de Kuillaan/Stetlaan leek er sowieso te gaan komen. De raad twijfelde vooral over de voetgangersbrug, vanwege het aangezicht, de kosten en mogelijke risico's. Heiloo-2000, PvdA, D66 en CDA wisten het zo net nog niet. Wellicht zou zo'n brug voor zelfmoord worden gebruikt. En hoe zit het met mensen die niet zo goed ter been zijn, met kleine kinderen, honden...
Natuurmonumenten stuurde medio december een brief over het belang van de tunnel en de brug en die lijkt effect te hebben gehad. Maandagavond kozen Heiloo-2000, D66 en CDA voor het plan. De brug zal niet echt opvallen en suïcidale mensen hebben hem toch niet nodig.
PvdA stemde tegen de beoogde fietstunnel en route vanwege de impact die het zou hebben op de fauna. Gemeentebelangen Heiloo vond de tunnel en de brug sowieso al geldverspilling voor de gemeente, die zelf 745.000 euro inlegt. GBH pleitte voor drie volwaardige overgangen. Daarmee kwam de stemming uit op 14 tegen 5.
Op dit moment wordt gewerkt aan een beeldkwaliteitsplan voor de brug en de tunnel. Die is nodig omdat ProRail, Natuurmonumenten en gemeente Heiloo de lat wat hoger leggen dan de kaders in de nota Omgevingskwaliteit. Inmiddels is het concept een paar keer besproken in de Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Als dat plan klaar is kan de gemeenteraad er een klap op geven.