Het Heilooër college, ProRail en Natuurmonumenten zijn samen tot een voorkeursoplossing gekomen, die de spoorwegovergangen in het Heilooërbos veilig moeten maken: in het verlengde van de Kuillaan moet een fiets- en wandeltunnel komen en in het verlengde van de Kraaienlaan een wandeltunnel. Een wandelbrug kan ook. De spoorwegovergang van de Westerweg wordt opgeheven. De raad wordt om budget gevraagd voor verdere uitwerking.
Opheffing van de overgang van de Westerweg betekent dat er voor hoeve Cranenbroeck een alternatieve route voor auto- en vrachtverkeer nodig is. Er komt een nieuwe weg richting de fiets/wandeltunnel en belanghebbenden krijgen ontheffing voor gebruik.
Wethouder Rob Opdam: "Als gemeente zijn wij erg blij dat we een oplossing hebben gevonden. Voor Heiloo snijdt het mes bovendien aan twee kanten. We verbeteren natuurlijk de veiligheid voor fietsers en wandelaars in het gebied en liften daarin mee met de investeringen die ProRail in het gebied doet. Maar ook geven we een enorme impuls aan de recreatieve mogelijkheden rond Heiloo. Zowel de beide tunnels als de nieuwe verbinding naar de Hoevervaart (en in het verlengde daarvan naar Bergen) vormen daarin voor ons belangrijke schakels."
Lea van der Zee van Natuurmonumenten: “Wij hebben ons hard gemaakt om de spoorwegovergangen in het Heilooërbos open te houden voor wandelaars. Dit sluit aan bij de uitkomsten van de enquête die Natuurmonumenten in 2020 heeft gehouden onder gebruikers van de spoorwegovergangen op landgoed Nijenburg. Met deze voorkeursoplossing blijft het landgoed voor recreanten één geheel. En daar zijn wij heel blij mee. Dit prachtige natuurgebied en monumentaal landgoed met rijke flora en fauna blijft zo intact voor de vele liefhebbers.”
ProRail draagt de verantwoording en de kosten voor de spoorpassages in het bos. Gemeente Heiloo en Natuurmonumenten werken met de belanghebbenden aan het alternatief voor de Westerweg. De gemeente betaalt de kosten. Met provincie Noord-Holland zijn gesprekken gevoerd over subsidie voor de fiets/wandelverbinding en -tunnel.
De gemeenteraad beslist op 28 februari over toekenning voor onderzoeksbudget. Het college, ProRail en Natuurmonumenten verwachten dat het werk in 2023 en 2024 zal worden uitgevoerd.