Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar de aanpak van de 'dodenweg' N203 biedt ook kansen voor de fietsers tussen Akersloot en Limmen. De gemeente Castricum stak eerder niet veel energie in een onderzoek naar een gescheiden fietspad langs de Uitgeesterweg, maar daar komt nu mogelijk verandering in.
De beschermde status van het bijzonder provinciaal landschap tussen de A9 en Castricum was voor Castricum een reden om niet heel enthousiast aan een onderzoek te beginnen voor de mogelijkheden van een fietspad tussen Akersloot en Limmen. 'Tot verdriet van de Fietsersbond Castricum', zo laat secretaris Alex van der Leest weten.
Maar nu de provincie Noord-Holland zijn gewicht in de schaal gooit om een nieuwe provincialeweg aan te leggen tussen Castricum en de A9, ziet ook de Fietsersbond weer nieuwe perspectieven: "Je kunt zoiets niet ontwerpen zonder nieuwe veilige oplossingen voor de fietser tussen Akersloot en Limmen", stelt Van der Leest. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
Een nieuwe provincialeweg is nodig als de snelheid moet worden verlaagd op N203 tussen Limmen en Uitgeest om de weg veiliger te maken. Die oplossingsvariant wordt nu onderzocht door de provincie. Een snelheidsverlaging is alleen mogelijk als er aanzienlijk minder verkeer over de weg rijdt. Maar dat verkeer zal toch ergens heen moeten, een aantrekkelijk alternatief zijn voor het verkeer tussen Uitgeest en Castricum. En beter dan de bekende sluiproute die de Uitgeesterweg nu is.
De Fietsersbond is overigens helemaal geen voorstander van een snelheidsverlaging op de N203, omdat het autoverkeer dan mogelijk voor andere routes kiest. En daar kunnen de fietsers in Castricum weer last van hebben. Maar als de snelheidsverlaging er pas komt als er een tweede provinciale weg ligt richting Uitgeest, dan is zelfs de Fietsersbond ervoor te porren, zo meldt de secretaris.
De provincie Noord-Holland bevestigt desgevraagd dat het niet had meegewerkt aan alleen een gescheiden fietspad door het bijzonder provinciaal landschap: "Daarbij gaat het om een relatief klein verkeersbelang, waarvoor een aanzienlijke ingreep in Beschermd Provinciaal Landschap nodig was", zo licht een woordvoerder van de provincie toe. (tekst gaat verder onder de foto)
"Voor de aanleg van een nieuwe weg tot aan de A9 spelen meerdere en zwaardere belangen mee. Onder andere betere verkeersveiligheid en minder verkeer op de huidige N203, minder doorsnijding van de woonkernen, positieve invloed op doorstroming en bereikbaarheid in de regio, etc.," zo luidt de verklaring.
En dan komt er alsnog een scheiding tussen het autoverkeer en het fietsverkeer tussen Akersloot en Limmen. Mogelijk komt er ook wat meer autoverkeer door het aanleggen van zo'n nieuwe weg, maar per saldo kan de verkeersveiligheid er wel mee zijn gediend.
In februari wordt duidelijk welke oplossingen verder worden uitgewerkt. In de tussentijd wil Castricum de veiligheid op de bestaande route Startingerweg-Uitgeesterweg verbeteren door van de Startingerweg een fietsstraat te maken. Het smalle viaduct over de A9 moet wat breder worden, net als de fietsstroken op de Startingerweg en Uitgeesterweg.