De N203 tussen Limmen en de Uitgeest heeft een bijnaam die alles vertelt over de status van het stuk asfalt: Dodenweg. De provincie zoekt daarom naar aanpassingen die een einde kunnen maken aan een doorlopende reeks van ernstige ongelukken, en heeft daar ook de hulp van de gebruikers bij gevraagd.
Opvallend is daarbij dat provincieambtenaren serieus onderzoeken of een nieuwe autoweg tussen Castricum en de A9 een oplossing is. Opvallend omdat een nieuw vrijliggend fietspad tussen Akersloot en Limmen onlangs onbespreekbaar bleek: het zou landerijen doorsnijden met de beschermde status van bijzonder provinciaal landschap.
Het beruchte deel van de N203 is zo'n vier kilometer lang en bestaat uit twee rijbanen met daarnaast een fietspad. Met een aantal flauwe bochten leidt het je langs weilanden en natuurgebieden. Het gaat vaak mis in die bochten, maar ook op het saaie rechte deel willen automobilisten nog wel eens een ongeluk veroorzaken. (tekst loopt door onder de foto)
Over drie jaar staat groot onderhoud aan de weg gepland. Eind vorig jaar is daarom aan gebruikers van de provinciale weg N203 gevraagd hoe die weg veiliger kan worden. Dat leverde maar liefst 102 reacties op, die allemaal worden onderzocht.
Een snelheidsverlaging van 80 naar 60 kilometer per uur en het plaatsen van een vangrail en betere verlichting werden het meest genoemd.
Die verlichting door bijvoorbeeld kattenogen en het plaatsen van een vangrail werden al eerder aangedragen door Castricummers Arnold Res, veehouder langs de weg, en zijn dorpsgenoot Niek Schumacher, die ook bijna dagelijks over de weg rijdt. (tekst loopt door onder de foto)
Maar beiden hekelen in gesprek met NH, mediapartner van Streekstad Centraal, vooral ook het rijgedrag op de N203. "Hou je aan de snelheid en haal niet in", stelt Schumacher. "Als ik vanuit mijn trekker in auto's kijk, dan zie ik minstens vier op de tien chauffeurs bezig met hun mobieltje", vertelt Res tegen de NH-verslaggever. "Hou je handen aan het stuur en let op."
Alle suggesties zijn nu beoordeeld en samengevat in vijf varianten, die de komende tijd verder onderzocht worden. Het gaat dan om voorstellen waardoor de huidige maximumsnelheid kan blijven bestaan door de weg anders in te richten, maar ook varianten met een lagere snelheid.
Hierin is ook de aanleg van een alternatieve route opgenomen, waardoor er mogelijk minder verkeer van de N203 gebruik zal maken en de snelheid omlaag kan. Die nieuwe weg zal dan tussen de N513 (Zeeweg) en de aansluiting op de A9 bij Akersloot komen te liggen.
De provincie maakt in februari bekend welke varianten afvallen. Een informatieavond volgt in april. Daarna neemt de provincie een besluit over een pakket aan maatregelen. In de tussentijd moeten verse belijning en de nieuwe haag van struikjes tussen de rijbaan en het fietspad voor wat extra veiligheid zorgen.