Het is juli 2022. Vier bestuurders kijken blij naar de camera: een overeenkomst is bereikt! Tweeënhalf jaar later is er op diezelfde plek nog steeds niets te zien van die overeenkomst. Het geduld van de Fietsersbond wordt in ieder geval op de proef gesteld: "Het duurt allemaal veel te lang."
In 2022 leek de financiering rond om het drukke oversteekpunt tussen Alkmaar en Bergen aan te pakken. De bestuurders dachten toen dat de bouwers rond deze tijd druk bezig zouden zijn, maar dat blijkt inmiddels niet het geval te zijn. Ook het budget van toen is ingehaald door de realiteit en almaar stijgende bouwkosten.
Duizenden fietsers steken op een doordeweekse dag bij de kruising met de Kogendijk de Steve Bikoweg over. Op zomerse dagen zijn dat er nog veel meer. Ongeveer 90 procent rijdt ook over de Koedijkervlotbrug. De kruising is met verkeerslichten beveiligd, en dat zorgt tot langere wachttijden voor het autoverkeer. (tekst loopt door onder de foto)
Een fietstunnel waarmee fietsers de kruising kunnen omzeilen werd 15 jaar geleden al bepleit door de Fietsersbond. Na jarenlang overleg tussen provincie, Rijkswaterstaat en gemeenten Bergen en Alkmaar leek er in 2022 een doorbraak: samen wisten de vier overheden voldoende geld te reserveren voor de aanleg: 7,5 miljoen euro. Na de aanleg zou de kruising worden vervangen door een turborotonde.
Dus werd een tijdlijn opgesteld: gedacht werd dat het werk na anderhalf jaar wel aanbesteed zou zijn. De eerste spade zou mogelijk al voor 2024 de grond in gaan. Maar wie er nu een kijkje neemt, ziet geen enkele aanwijzing dat hier aan een fietstunnel wordt gewerkt.
De grond waar de fietstunnel moet komen, is grotendeels van het Rijk, dus lijkt het logisch dat Rijkswaterstaat het project zou trekken. Die kwam echter niet in beweging. Andere plekken langs de N9 die veiliger gemaakt moesten worden kregen voorrang. Vorig jaar trok Alkmaar daarom de projectleiding naar zich toe en ging op zoek naar een projectleider. (tekst loopt door onder de foto)
Die projectleider is inmiddels een jaar bezig. "Het project is vervolgens verkeerskundig en financieel opnieuw doorgerekend, onder meer omdat de prijzen de laatste jaren fors zijn gestegen." Daar knelt het, want in tegenstelling tot bij Alkmaar is het gereserveerde budget bij de provincie en de gemeente Bergen niet geïndexeerd, dus niet meegestegen met de inflatie.
"Omdat het hier om een project gaat met vier partijen is het van belang dat de afspraken over de voorbereiding, realisatie en het geld juridisch goed zijn vastgelegd", laat Alkmaar weten: "Dit doen we in een samenwerkingsovereenkomst. Die wordt nu voorbereid." Alkmaar verwacht dat die begin 2025 kan worden ondertekend. Maar dat lukt natuurlijk alleen als er nieuwe afspraken kunnen worden gemaakt tussen de partijen.
Volgens Alkmaar start daarna pas de feitelijke technische voorbereiding en participatie. Het verklaart waarom de Fietsersbond nog steeds niet is benaderd om hun ideeën te horen over een goede fietstunnel. Reijnoud den Haan van de Fietsersbond, afdeling Bergen vindt het allemaal wel erg lang duren. "Ons geduld wordt wel op de proef gesteld zo."