Zo'n tien jaar geleden pleitte de Fietsersbond, middels het plan 'Bereikbaarheid Kust', al voor aanpassingen aan de kruising van de Helderseweg en de Kogendijk met de N9. In het ontwerp staat een fietstunnel diagonaal onder de kruising door. Gemeenten Alkmaar en Bergen werken graag mee, maar het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in ieder geval nu nog niet. De Fietserbond dringt opnieuw aan.
Dagelijks staan er bij de bewuste kruising vooral in de avondspits files vanuit de richting Schoorldam. Dat komt deels doordat op een gewone doordeweekse dag zo'n 3.000 fietsers oversteken. Op zomerse dagen zijn dat er nog veel meer. Ongeveer 90 procent neemt de Koedijkervlotbrug.
De mooiste maar ook duurste optie is een rotonde met eronder een fietstunnel, die diagonaal ligt tussen het fietspad langs de Kogendijk en de noordoostzijde van de kruising. Fietsers ontlopen dan meteen ook de oversteek van de Helderseweg. Dit ontwerp staat in een gezamenlijk rapport van Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeenten Alkmaar en Bergen.
Gemeente Alkmaar en Bergen vinden de prijzige optie "zeer schappelijk", volgens de Fietserbond. Bergen heeft vorig jaar het fietspad langs de Kogendijk nog verbreed. Het Ministerie van I & W daarentegen vindt aanpassing (nog) niet nodig. "Wat ons en de gemeentes betreft een onbegrijpelijk standpunt, ook omdat het Rijk beweert het fietsverkeer te willen bevorderen en veiliger te maken", aldus de Fietsersbond.
"Deze kruising had al aangepakt moeten worden toen Schoorldam en De Stolpen zijn opgewaardeerd", stelt de bond. "Op dit moment zoeken de gemeentes meer steun bij de Provincie, maar ook dat duurt alweer een half jaar." Voor een snellere voortgang is het Rijk dus nodig als partner.