ProRail, NS, de Provincie Noord-Holland en de gemeente Dijk en Waard hebben hun handtekening gezet onder een 'intentieovereenkomst' voor het nieuwe station. Want Heerhugowaard groeit en investeert. Daar hoort een modern OV-knooppunt bij: "Dit is groots denken!"
Harro Homan van ProRail vindt het een 'teken van lef': de intentieovereenkomst waar hij en de anderen woensdag hun handtekening onder hebben gezet. "De ambitie die de gemeente Dijk en Waard neerzet is inspirerend", ervaart Homan.
De intentieverklaring is volgens de ondertekenaars dan ook een belangrijke stap in het proces om van het Heerhugowaardse stationsgebied een representatief stukje stad te maken. (tekst gaat door onder de foto)
Het stationskwartier van de almaar groeiende stad voelt nu misschien nog een beetje als de stille buitenrand. Reizigers stappen er op de fiets om naar hun huis te gaan. Er wordt geparkeerd of op de bus gewacht.
Maar de contouren van de toekomst tekenen zich af: steeds hoger komen de muren. Hier verrijzen woontorens, kantoren en plekken om samen te komen. Het vertrouwde stationnetje, met aan elke kant van het spoor een bescheiden standaardgebouw, het voelt tussen die hoogbouw wat al te landelijk aan.
En dus komt er een nieuw station. Een tunnel onder de sporen, een gebouw dat aan de laatste standaarden voldoet, omgeven door groen: de eerste tekeningen zijn veelbelovend. De partijen zeggen toe dat ze "van het stationskwartier écht een plek maken om de wonen, werken en verblijven."
De ontwikkeling valt niet los te zien van die ándere forse investering: de ondertunneling van de spoorwegovergang, zodat auto's en treinen elkaar straks niet meer hoeven te kruisen. Dat, en die ruim 5.000 woningen, onderstreept nog maar eens: deze trein mag Heerhugowaard niet missen. De ontwikkeling zijn te volgen op de website van de gemeente.