Hij bestaat nog niet eens, maar is toch controversieel. De Bestevaerbrug is al decennia onderwerp van gesprek in Alkmaar. Maandagavond stond de (nog) niet bestaande brug tussen Oudorp en Overdie opnieuw op de raadsagenda. Dat hij er komt is wel vrij zeker, de vraag is alleen wie er overheen kan.
Al in de jaren 70 werd gesproken over een Bestevaerbrug. De N242 was toen nog een enkelbaansweg. Het aantal rijstroken werd verdubbeld en de brug is toen losgelaten. Járen later lonkte de brug weer en hij moet er nu toch echt gaan komen, maar is de brug voor auto's, of kunnen voetgangers en fietsers er ook overheen? (tekst loopt verder onder foto)
Meerdere onderzoeken in de afgelopen jaren, waarbij zelfs inwoners en ondernemers mochten brainstormen, moesten deze vraag beantwoorden. In de raad is het antwoord deze maandag duidelijk: een fiets/loopbrug wordt het in ieder geval niet.
Marius Wiegman stelde dat de VVD geen interesse had in het opnieuw aangaan van die discussie. De huidige meerderheidscoalitie wil een brug (mede) voor autoverkeer, zo staat het ook in het coalitieakkoord. Rubio Borrajo vroeg hem of hij niet vindt dat omwonenden tekort komen zonder onderzoek naar een fiets/loop-versie, maar Wiegman antwoordde kort dat een autobrug eenvoudigweg de 'politieke realiteit' is.
Wethouder Christiaan Peetoom (VVD) zei eigenlijk wel blij te zijn met de motie, ook al heeft het college van B&W zelf geen interesse in uitgebreid onderzoek naar de impact van een Bestevaerfiets/loopbrug. "Het is wat ons betreft prettig om te weten hoe de raad erin staat, zodat we ook kunnen opleveren wat de raad verwacht", zei hij. "In die zin ben ik blij dat de raad hier een uitspraak over kan doen."
En dat deed de raad. De raadsleden van de PvdA, GL en PvdD kregen alleen hun collega's van Leefbaar Alkmaar mee, en zo werd de motie om ook een fiets/loopbrug te onderzoeken met twintig tegen tien verworpen.
In de jaren 70 werd gediscussieerd over een Bestevaerbrug, maar toen werd de N242 verdubbeld en werd het idee losgelaten.
Vanaf rond 2010 werd de brug weer een (controversieel) onderwerp van gesprek, maar de haalbaarheid leek gering. Uiteindelijk werd een autobrug afgewezen door de gemeenteraad vanwege de hoge kosten. Toch bleef het sudderen en tien jaar later leek de politieke wind voldoende te zijn gedraaid. In 2019 dook een fiets/loopbrug op in een plan voor de herontwikkeling van bedrijventerrein Overdie, maar dan zo'n 30 meter van de Bestevaerstraat af.
In 2021 kocht de gemeente voor de zekerheid alvast de nodige grond aan het water en een woonboot en liet het een onderzoek doen naar de effecten van een volwaardige autobrug, maar dan wel direct aan de Bestevaerstraat. Vorig jaar mochten inwoners en ondernemers brainstormen en nu wordt aanvullend onderzoek gedaan naar een fietsbrug met autoverkeer 'te gast'. Wanneer dit onderzoek klaar is, is niet bekend.