Reclame

Met de plannen van Alkmaar voor grootschalige nieuwbouw in Overdie en Oudorp wordt opnieuw onderzocht wat de opties zijn voor een noord-zuidverbinding tussen de twee wijken. De gemeente wilde jaren geleden al een brug tussen Overdie en Oudorp, deels om de Vondelstraat en de Bierkade te ontlasten en om een goede fietsverbinding te creëren. De plannen voor een 'Bestevaerbrug' belandden uiteindelijk op de plank, ook het voorstel voor een fietsbrug haalde het niet.

Nu ligt de 'Bestevaerbrug' opnieuw op de tekentafel en het college wil snel een besluit nemen. Het tracé en de effecten voor wat betreft geluidsoverlast en luchtvervuiling zijn namelijk bepalend voor de verdere uitwerking van de woningbouwplannen. Het college liet onderzoeksbureau Sweco de twee uiterste opties uitwerken: een volwaardige brugverbinding of alleen een fiets- en wandelbrug. Als tussenvorm oppert het adviesbureau een brug voor (brom-) fietsers, wandelaars en lijnbussen.

Sweco verwacht door de brug meer verkeer op de Bestevaerstraat, Marconistraat, Edisonweg, Nieuwe Schermerweg en de N242-zuid. Ook zal de verkeersdruk via de Saturnusstraat toenemen in Oudorp. De drukte zal daarentegen afnemen op alle wegen om het centrum van Alkmaar. Het adviesbureau ging daarbij uit van een volwaardige brug direct tussen de Marconistraat en de Bestevaerstraat met twee rijstroken en een middenberm. De gescheiden rijstroken liggen dichter bij de bebouwing langs de Bestevaerstraat, en laten onvoldoende ruimte voor parkeerplekken. Een aantal bedrijven zal plaats moeten maken voor de weg.

De minimale doorvaarhoogte van 3 meter zorgt aan beide kanten van het kanaal bovendien voor een hoog talud. Om dat aan te kunnen leggen moeten opnieuw meerdere bedrijfspanden, maar ook tot vier woningen worden gesloopt. Het Zeglis zal onder de brug doorgaan, zonder aansluiting op de Bestevaerstraat. De kruising Marconistraat - Edisonstraat zal moeten worden uitgebreid, ten koste van bebouwing direct aan de kruising. De rotonde Koelmalaan wordt een uitgebreide kruising met verkeerslichten.

Vanzelfsprekend gaat de geluidslast langs de nieuwe verbinding en de Edisonweg omhoog, met name bij de brug. Hiervoor is nog aanvullend onderzoek nodig.

De totale kosten voor een volwaardige noord-zuid verbinding, van de Diamantweg tot en met de Edisonstraat, worden geraamd op 137,2 miljoen euro. Een goedkopere, en voor de Edisonstraat rustigere optie is om de Marconistraat / Einsteinstraat door te trekken tot de Nieuwe Schermerweg.
Pin It
Bekeken: 4061x
Reclame