Alkmaar, 08 mei 2014. Er is een prijsvraag georganiseerd voor de naamgeving van de langzaam verkeersbrug over het Noordhollandsch Kanaal. Er werden 276 namen ingezonden volgens de verschillende vooraf gestelde thema's zoals uiterlijk, historisch en locatie. De voorgeselecteerde namen waren (De) Zwever / Zweef / Zweefbrug, Platte Stalenbrug, (De) Oversteek, Amelandbrug, Bellobrug (trein) / Bellonabrug (fregat) en Klaarover. Maar het college dacht er anders over en besloot uiteindelijk de meest populaire naam te kiezen: Victoriebrug.
Deze naam Victoriebrug werd twaalf keer ingezonden. Dat betekent dat de winnaar van de prijsvraag uit een loting naar voren zal komen. Qua populariteit kwamen op een gedeeld tweede plaats de namen Zijperbrug en Oversteek (10x), op de derde plaats eindigde de naam Stationsbrug (9x).
De Victoriebrug krijgt een eigen, eenvoudige en bescheiden uitstraling, waarbij het lijkt of de brug zweeft boven het water. De breedte brug wordt bijna 8 meter. Het voetgangersdeel aan de kant van de Tesselsebrug wordt 3 meter breed, het deel voor de fietsers 3,5 meter. Tussen de twee wegdelen komt een opstaande rand, waar men op kan zitten om over het kanaa uitl te kijken.
Net als de spoorbrug krijgt de brug twee vaste delen en is het middelste deel beweegbaar voor de scheepvaart op het kanaal. De brug wordt bediend vanuit de centrale post op de Tesselsebrug en gaat gelijktijdig open met de spoorbrug. Na realisatie van de brug, wordt bij de spoorbrug in ieder geval het zuidelijke pad afgesloten. Met ProRail wordt gesproken over het openhouden van het noordelijke pad langs de spoorbrug.