Reclame
Bekeken: 246x

Nachtbus N50 van Alkmaar naar Den Oever krijgt nog een jaartje langer om zich te bewijzen. De nachtelijke buslijn -  voor mensen uit Langedijk en de Noordkop die willen stappen in Alkmaar - trekt minder passagiers dan waarop was gehoopt, maar de provincie Noord-Holland wil nog niet de stekker eruit trekken. 

De provincie heeft de proef met de buslijn verlengd tot eind 2026. Komend jaar moet blijken of het aantal reizigers verder groeit of stabiel blijft. Pas daarna volgt een definitieve beslissing over een vaste plek van de N50 in de dienstregeling. Het voortzetten van de proef kost ongeveer 100.000 euro.

De nachtbus rijdt sinds de zomer van 2024 drie keer in de nacht van zaterdag op zondag. Vanaf station Alkmaar en de halte op de Kanaalkade rijdt de bus een route door Broek op Langedijk en Noord- en Zuid-Scharwoude. Vanaf Oudkarspel volgt de bus een traject dat Arriva-buslijn 350 overdag aflegt over de N242 langs Waarland, Verlaat, Nieuwe Niedorp, Middenmeer en Wieringerwerf. De nachtbus rijdt niet in tegengestelde richting. (tekst loopt verder onder de foto)

Een gelede bus van vervoerder "Overal" met bestemming "Den Oever Busstation" stopt ‘s avonds bij een halte. De provincie is een proef met nachtbus N50 gestart, zodat uitgaanspubliek uit de Noordkop op zaterdag met reguliere buslijnen naar Alkmaar kan komen en weer thuiskomt met nachtlijn N50. (foto: Streekstad Centraal)


Het idee van de nachtbus is dat reizigers uit Den Oever, Wieringerwerf, Middenmeer, Nieuwe Niedorp, Waarland en de omliggende dorpen met de reguliere bus naar Alkmaar kunnen reizen om daar te stappen in het uitgaansleven. Met Niteliner N50 komen zij daarna weer thuis.

Met de nieuwe verlenging wil de provincie meer inzicht krijgen in het gebruik van de verbinding. Het aantal reizigers laat namelijk flinke schommelingen zien. Na een succesvolle start in 2024 nam het gebruik af, om tijdens Koningsnacht in april 2025 opnieuw een piek te bereiken. Daarna daalde het aantal passagiers weer. De provincie houdt er rekening mee dat uitgaanspubliek uit de dorpen van Langedijk bij goed weer vaker de fiets nemen.

Onderzoek van Streekstad Centraal wees uit dat de nieuwe buslijn in de eerste maanden van de proef gemiddeld 50 passagiers per nacht vervoerde, verdeeld over de drie ritten in de zaterdagnacht. Er waren ook weekenden met 70 passagiers per nacht. Dat gaf voldoende perspectief om de proef met een jaar te verlengen. (tekst gaat verder onder de foto)

Achterkant van een Connexxion bus met een advertentie voor de Nachtlijn N50, met tekst die aangeeft dat de bus elke zaterdag 's nachts veilig naar huis rijdt en extra haltes in Alkmaar heeft. Een campagne met reclame op de achterkant van Connexxion-bussen droeg bij aan de bekendheid van de nieuwe nachtbus in de regio. (foto: Streekstad Centraal)


De provincie verwachtte verdere groei, mede dankzij een aanpassing in vertrektijden en een andere route. Sinds februari kan de nachtbus op de nieuwe route ook reizigers oppikken vlakbij het Alkmaarse uitgaanscentrum rond het Waagplein.

De laatste maanden maken zo’n 150 tot 175 mensen per maand gebruik van de nachtbus. De provincie vindt het positief dat nachtlijn N50 nieuwe reizigers trekt. Het aantal passagiers van nachtbus N60 heeft er namelijk niet onder te lijden.

Busmaatschappij Connexxion maakte het afgelopen jaar reclame in de horeca en achterop bussen voor de nieuwe buslijn. Alle maatregelen en promotie hebben nog niet geleid tot passagierscijfers die in de buurt komen van de andere nachtlijn vanuit Alkmaar, N60 richting Heerhugowaard. (tekst loopt verder onder de foto)

Opstapplaatsen met toezichthouders in een bus. Voor de veiligheid rijden 's nachts toezichthouders mee met de nachtbussen naar Den Oever. (foto: Streekstad Centraal)


De provincie Noord-Holland drong twee jaar geleden bij Connexxion aan op uitbreiding van het nachtnet. Deze nachtbus is een idee van de partijen BBB, VVD, PvdA en GroenLinks die samen het dagelijks bestuur van Noord-Holland vormen. De provinciebestuurders hadden verwacht dat een grote groep reizigers zou worden bediend met dit nieuwe traject.
Pin It
Reclame

Agenda