Meer dan 1.700 handtekeningen hebben Limmenaren Hans van Willenswaard en Bob Smak in korte tijd opgehaald met hun petitie tegen de groeiende vliegtuighinder boven het dorp. Voor een kleine kern als Limmen is dat een opvallend hoog aantal, maar volgens Hans niet vreemd. De overlast nam de laatste jaren zo enorm toe dat veel inwoners de maat vol vinden. “Het is de afgelopen twee jaar al enorm toegenomen. Dat moet zeker niet erger worden.”
In de huiskamer van Hans, aan de noordrand van Limmen, is het die ochtend opvallend rustig. Hij is goedgemutst, want er staat een noordenwind. Op de Polderbaan wordt daardoor niet geland – iets wat bijna nooit voorkomt. Normaal gesproken vliegen honderden toestellen per dag laag over Egmond, Heiloo, Limmen en Uitgeest richting Schiphol. Die constante stroom bepaalt het dagelijks ritme in de dorpen, en zeker in Limmen.
Hans verhuisde een paar jaar geleden uit Amsterdam-Noord, op zoek naar “rust op het platteland”. Die rust kwam er niet. “Ik wist niet dat mijn huis pal onder de aanvliegroute lag. In coronatijd leek het even mee te vallen, maar daarna werd het elk jaar erger.” De vliegtuigen vliegen volgens hem steeds lager en steeds vaker, met nauwelijks nog stille momenten. “Het begint soms voor zes uur ’s ochtends en ’s avonds kan het tot half één doorgaan.” (tekst gaat verder onder de foto)
Bram Smit uit Heiloo (links) en Hans van Willenswaard uit Limmen, werden als nieuwe inwoners van Noord-Kennemerland verrast door de overlast van vliegtuigen van en naar Schiphol. (foto: Streekstad Centraal)Ook Bram Smit, sinds kort vertegenwoordiger van omwonenden in de Maatschappelijke Raad Schiphol, herkent dat patroon. Hij verhuisde in 2019 van Amsterdam naar Heiloo en schrok van wat hij aantrof. “Ik dacht: hier is het rustig. Maar de eerste ochtend werd ik wakker van twee Delta-toestellen die letterlijk over mijn huis scheerden. Ik wist niets van vliegprocedures en windrichtingen, maar het was meteen duidelijk dat dit niet normaal voelde.”
Bram vertelt hoe hij zich sindsdien heeft verdiept in het dossier, omdat hij merkte dat de overlast ook bij hem persoonlijk zwaar woog. “Het heeft invloed op alles. Je woonplezier, je energie, je nachtrust.”
Beiden zien dat de situatie in Limmen inmiddels op een kritiek punt staat. Volgens Hans is het dorp in de rekenmodellen van de luchtvaartsector slechts een ‘kleine woonkern’, waardoor de hinder minder zwaar lijkt mee te tellen. Maar de werkelijke situatie ervaren Limmenaren heel anders. “Wij liggen precies op de route. Het is voortdurend. Nooit meer stil.”
Uit een eerdere enquête die Hans samen met buurtgenoten uitvoerde, kwamen ruim 600 reacties – bijna allemaal van inwoners die aangaven dat de hinder de laatste jaren sterk is toegenomen. (tekst gaat verder onder de foto)
De paarse lijntjes zijn de huidige routes van de vliegtuigen die in een maand tijd richting de Polderbaan vliegen.De zorgen zijn opnieuw opgelaaid door plannen voor een vaste toenaderingsroute en een wijziging van de nachtelijke vertrekroute vanaf de Polderbaan. Als het aan de nieuwe voorstellen ligt, zullen nachtelijke starts ter hoogte van Limmen een bocht naar het westen maken, met mogelijk 557 nachtvluchten per jaar over het dorp en omliggende wijken. Hans: “Dat betekent meer lawaai, meer hinder en vooral: meer slaapverstoring. Terwijl het nu al nauwelijks te doen is.”
Een groot deel van de angst komt voort uit de verwachting dat de routes nauwer en voorspelbaarder worden, waardoor het verkeer zich concentreert boven een smallere strook. “We dreigen onder een herriegoot te komen wonen,” zegt Hans. In andere dorpen kan de hinder volgens hem iets afnemen, maar dat zou betekenen dat Limmen zwaarder wordt belast. “De spreiding verdwijnt en alles komt op één lijn te liggen.” (tekst gaat verder onder de foto)
De Limmenaren vrezen ook de veranderingen die worden voorgesteld voor de nachtvluchten vanaf de Polderbaan. (foto: Unsplash/Dragoș Grigore)De frustratie over het gebrek aan invloed speelt een grote rol. Bram herkent dat gevoel van machteloosheid in de regio. Als lid van de Maatschappelijke Raad Schiphol probeert hij de stem van omwonenden te laten horen, maar ook hij ziet hoe traag en complex de besluitvorming is. “De politiek bepaalt uiteindelijk de koers, maar de impact ervan voel je hier in de dorpen. Bewoners hebben vaak het idee dat de belangen van de luchtvaart zwaarder wegen dan hun rechten op een gezonde leefomgeving.”
Het weerhield de Limmenaren er niet van de petitie te beginnen. In februari werden de nieuwe simulaties van het luchtruim bekend. Hans en dorpsgenoot Bob Smak besloten toen om niet langer af te wachten en organiseerden een drukbezochte informatieavond in het dorp, waar Bram uitleg gaf over de mogelijke gevolgen. “Mensen schrokken echt,” zegt Hans. “Het werd duidelijk: het is al slecht, maar het kan straks veel erger worden.”
De respons na de verspreiding van een flyer was overweldigend, veel groter dan verwacht. Hans: “Zoveel handtekeningen in zo’n korte tijd… dan weet je dat het echt leeft. Mensen voelen zich in het nauw gedreven.” De groeiende steun laat volgens Bram zien hoe groot de impact op het dagelijkse leven inmiddels is. (tekst loopt door onder de foto)
Het succes van de petitie is waarschijnlijk te danken aan een flyer die Hans en Bob op 3000 adressen in Limmen bezorgden. (foto: Streekstad Centraal)De initiatiefnemers hopen dat het ministerie de signalen serieus neemt en afziet van een vaste route boven Limmen. Ze pleiten voor alternatieven die de hinder eerlijker verdelen, en niet alleen uitgaan van inwonersaantallen, maar van de daadwerkelijke intensiteit van de overlast. Volgens Hans zijn er genoeg opties die minder schade veroorzaken. “Als je over het Noordzeekanaal zou vliegen, zoals in Barcelona over zee, zou dat al enorm schelen. Maar dat lijkt telkens niet bespreekbaar.”
Tot slot gaat het de initiatiefnemers niet alleen om hun eigen leefomgeving, maar om het bredere beeld. “Het gaat over eerlijkheid,” zegt Bram. “Over de vraag of een dorp als Limmen mag worden opgeofferd omdat het kleiner is dan omliggende gemeenten. Daar moeten we alert op blijven.”
De petitie blijft voorlopig nog even online. Hans: “We willen vooral dat de politiek begrijpt: het is nu al te veel. En dit dorp kan niet nóg meer aan.”
