De Vereniging Dorpsbelangen Egmond-Binnen houdt haar hart vast dat Egmond-Binnen niet onder de nieuwe vaste naderingsroute komt te liggen van de Polderbaan, met drie keer zoveel vluchten als nu. Als dat het geval is, zal de dorpsvereniging er alles aan doen om die route te verleggen. Dat is een van de opvallendste punten uit de zienswijze op de ontwerp-luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, die de vereniging afgelopen week indiende.
Egmond-Binnen ligt al onder de aanvliegroute van de Polderbaan. Volgens de ontwerp-luchtvaartnota wordt het vliegverkeer niet meer gespreid over een grote regio, maar straks geconcentreerd op de Kaag- en Polderbaan. Door andere veiligheidsprotocollen mogen de vliegtuigen elkaar ook korter op elkaar opvolgen. Volgens het Platform Vlieghinder Kennemerland kan onze regio daardoor in de komende decennia een verdrievoudiging tegemoet zien tot meer dan 1000 vluchten per dag over Kennemerland, in plaats van nu 300 vluchten per dag. Het ministerie maakt momenteel een roadmap die bepaalt waar de routes ongeveer komen te liggen.
De dorpsraad van Egmond-Binnen wil zo’n route 'natuurlijk niet' over het dorp hebben liggen, maar 'in de buurt komt hij vast en zeker': "Nog meer geconcentreerd vliegverkeer zal voor de bewoners die onder de route wonen of werken zeer kwalijk zijn. Onze vereniging is altijd voorstander geweest van
evenwichtige spreiding."
Groei van de luchtvaart, met name de geluidsbelasting, kan volgens de dorpsvereniging de leefbaarheid verder negatief beïnvloeden, doordat het de nieuwbouw van woningen in de weg staat. Daardoor komen de voorzieningen in dorpskernen onder druk te staan. De luchtvaart doet daar een schepje bovenop, aldus de zienswijze.
Volgens de dorpsvereniging wordt de keerzijde die een grote internationale luchthaven als buur met zich meebrengt in de nota te veel afgezwakt. De dorpsvereniging wil harde kaders, voorwaarden en normen zien die de ruimte bepalen voor de luchtvaartsector en bescherming bieden aan de bewoners op de grond. Normen stellen voor geluid en dan meten in plaats van berekenen, minder nachtvluchten en hoger aanvliegen zijn andere verlangens die de dorpsvereniging in de zienswijze naar voren brengt.
De dorpsvereniging weet zich gesteund door de de gemeenteraad van Bergen. Ook die wil strengere normen voor Schiphol. Eerder werd al bekend dat de groeiplannen voor Schiphol een bedreiging vormen voor de woningbouwplannen in Noord-Holland.