Reclame
Bekeken: 328x

Slachtoffers van geweld, en dan met name huiselijk geweld, worden in gemeente Alkmaar niet goed genoeg geholpen. Dat vinden VVD en OPA. De gemeente vraagt wel veel aandacht voor het thema met campagnes, maar er wordt onvoldoende kritisch gekeken naar hulptrajecten, zo stellen de partijen. Daarom hebben zij - in de Week tegen de Kindermishandeling - opnieuw raadsvragen gesteld aan het college.

Het is niet voor het eerst dat VVD en OPA de handen ineenslaan voor dit thema. Al sinds 2024 pleiten de partijen voor meer actie. “Er wordt van alles georganiseerd en campagne gevoerd vanuit de gemeente en dat is mooi. Maar wij krijgen signalen vanuit de samenleving dat de hulpverlening tekort schiet”, laat OPA-leider Victor Kloos weten aan Streekstad Centraal. Volgens Kloos worden slachtoffers niet altijd serieus genomen wanneer zij melding doen van geweld. “Ze worden geadviseerd het zelf op te lossen of van het kastje naar de muur gestuurd.”

VVD en OPA zouden graag zien dat er gekeken wordt hoe goed het systeem werkt. Vooral de samenwerking tussen partijen als politie en Veilig Thuis laat te wensen over, stellen de fracties. Dat wordt volgens Kloos bovendien bevestigd door sommige hulpverleners. Dat Alkmaar scherp moet zijn op de hulpverlening aan slachtoffers van geweld wordt overigens door de hele raad beaamd. “Wij moeten het college wel echt achter de broek aanzitten op dit thema. Het gaat gewoon te langzaam. We zijn al anderhalf jaar bezig met dit aan de kaart stellen”, stelt Tamara Vermeulen van de VVD. (tekst gaat verder onder de foto)

Victor Kloos (OPA) en Tamara Vermeulen (VVD) sloegen de handen ineen om de hulpverlening voor slachtoffers van geweld in Alkmaar te verbeteren. (foto: Streekstad Centraal)


Maar de inzet van maatregelen duurt simpelweg te lang, en als er dan wat wordt gerealiseerd, dan valt het vies tegen, zo vindt ook Vermeulen: “Vorig jaar hebben we gevraagd om een balie te realiseren waar slachtoffers van geweld zich kunnen melden op een subtiele en laagdrempelige manier.” De balie kwam er, bij Veilig Thuis. “Dat is niet wat we bedoelden. Dat is niet laagdrempelig en veel te zichtbaar. Je buurman zal maar net langslopen wanneer je binnenstapt.”

Er is vooral behoefte aan cijfers. Kloos en Vermeulen willen inzichtelijk hebben hoe het systeem functioneert en wat de verbeterpunten zijn. Daar is intern onderzoek voor nodig. In 2024 hield Veilig Thuis een enquête over de samenwerking tussen partijen die betrokken zijn bij de hulpverlening van slachtoffers. Dat is een begin maar niet het enige waar Kloos en Vermeulen op doelen. Bovendien werd er aan de samenwerking het cijfer 6,8 gegeven. “Dat is best laag”, aldus Vermeulen. (tekst gaat verder onder de foto)

Entree van een gebouw met op de glazen deur een sticker met de tekst "Veilig Thuis" en contactinformatie. Een belangrijke partij in de hulpverlening aan slachtoffers is advies- en meldpunt voor huiselijk geweld is Veilig Thuis.


Kloos en Vermeulen willen juist graag weten hoe slachtoffers van geweld zelf de hulpverlening ervaren. Veilig Thuis geeft aan dit te onderzoeken, sinds dit jaar. De organisatie spreekt overigens niet van slachtoffers, maar van 'directbetrokkenen': “Bij het afsluiten van de dienst wordt aan directbetrokkenen gevraagd hoe zij de betrokkenheid van Veilig Thuis hebben ervaren. Zoals afgesproken worden deze resultaten gedeeld met de beleidsambtenaren wanneer er voldoende respons is en de analyse is voltooid”, aldus een woordvoerder.

Verder laat Veilig Thuis weten zich niet te herkennen in het geschetste beeld van gebrekkige samenwerking met de politie. Bij het meldpunt worden samenwerkingsverbanden periodiek geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Volgens de woordvoerder worden er ook cijfers gecommuniceerd: “Veilig Thuis rapporteert in de Planning & Control cyclus aan de gemeenten over bijvoorbeeld de instroom, doorlooptijden en overdrachten."

Het is nu aan het college om de kritische vragen van Kloos en Vermeulen te beantwoorden. Overigens is Kloos er helemaal niet op uit om instanties zwart te maken, maar: "Men moet wel openstaan voor verbetering."
Pin It
Reclame

Agenda