Reclame
Bekeken: 1692x

De kegels aan de nieuwe hoogteportalen bij het spoorviaduct over de Westerweg in Heerhugowaard hebben er niet lang gehangen. Nadat de obstakels werden geraakt door vrachtwagens op de Westerweg, zijn ze voorlopig allemaal even verwijderd.

Sommigen beweren dat de kegels te laag hingen, maar spoorbeheerder ProRail weerspreekt dat ten stelligste: "Deze vrachtauto was duidelijk te hoog."

De hoogteportalen zijn in de nacht van donderdag op vrijdag neergezet om de spoorbrug te behoeden voor aanrijdingen. De onderdoorgang van de brug is vier meter en met enige regelmaat vergissen chauffeurs met (te) hoge ladingen of vrachtwagens zich.

Waarschuwingsborden bleken niet afdoende. "Vorig jaar zijn er negen aanrijdingen geweest", meldde provincie al eerder aan NH Nieuws, de mediapartner van Streekstad Centraal. "De hoogteportalen zijn het laatste obstakel voor de spoorbrug en is echt het laatste redmiddel om aanrijdingen te voorkomen", stelt ProRail.

Zowel de provincie als ProRail wil die botsingen voorkomen. "Dat is voor ons belangrijk, want aanrijdingen zorgen voor veel schade, hinder op de weg en voor verstoringen van het treinverkeer. En willen dit op alle mogelijke manieren voorkomen." (tekst gaat verder onder de foto)

Een weg met meerdere rijbanen en verkeersborden die richtingen aangeven naar Heerhugowaard en Ursem, met een rood-wit gestreepte hoogtebalk en auto's op de rijbaan. Net voorbij de kruising Westerweg - Broekerweg staat een hoogteportaal, maar zonder de kegels die te hoge vrachtwagens moeten attenderen op de lage spoorbrug even verderop. (foto: NH Nieuws)


Een portaal staat aan de zuidkant, vlak voor de Bhalotrabrug. De andere, aan de noordkant, staat even voorbij de kruising van de Zuidtangent met de N242 (Westerweg), bij de bushalte.

"De portalen zijn afgelopen nacht geplaatst en vanochtend is er al gelijk een vrachtwagen tegenaan gereden en zijn er kegels afgereden." Op sociale media gaat een video rond van die aanrijding, met het bericht dat de kegels te laag hangen. Dat wordt door ProRail ten stelligste ontkend.

Bij de doorrijhoogte van de brug zit volgens de spoorbeheerder nog een marge tot 20 centimeter. "De kegels hangen op 4.06 tot 4.11 meter. Dat is zelfs iets hoger dan de standaard. Dat betekent dat de vrachtwagen te hoog was. De kegels zijn er inmiddels weer afgehaald."

Volgende week bekijkt ProRail hoe de spoorbrug beschermd kan worden, zonder een gevaar voor de weggebruikers te veroorzaken.

(foto's: NH Nieuws/ Anne Klijnstra)
Pin It
Reclame

Agenda