Reclame

Zondagochtend is altijd stil in Alkmaar. Deze zondag lijkt het zelfs nog stiller dan normaal. De mist hangt als een geluiddempende deken over de binnenstad. Het enige lawaai lijkt afkomstig van het Noordhollandsch Kanaal. Bij de Ringersbrug bereiden mannen in oranje veiligheidsjassen enkele zware kranen voor op de takelwerkzaamheden.

Het blijken dezelfde Drentenaren die eerder de Huiswaarderbrug onder handen namen. Ook bij de Ringersbrug worden de komende twee weken machineonderdelen vervangen. Het is de eerste grote revisie van de voetgangersbrug uit 1997. Om de aandrijving te kunnen vervangen, moeten de twee beweegbare brugdekken van de voetgangersbrug eerst worden verwijderd.

Bouwplaats met hijskraan en brug in een stedelijke omgeving. Na urenlange voorbereidingen licht de drijvende kraan het 40 ton wegende brugdeel van zijn plek. (foto: Streekstad Centraal)


Daarvoor zijn twee drijvende kranen naar Alkmaar gevaren. De zwaarste kan met de onafhankelijke lieren 100.000 kilogram tillen. Ruim voldoende voor de beweegbare delen van de Ringersbrug, die ieder 40.000 kilogram wegen. (tekst gaat verder onder de foto)

De medewerkers van MF Machinefabriek uit Emmen zijn al vroeg begonnen. Ze gaan zeer voorzichtig te werk. Het beweegbare deel aan de kant van Overstad is het brugdeel dat zondag van zijn plek moet worden gehesen. Dan ontstaat ruimte om de aandrijving van de Ringersbrug te vervangen. (tekst gaat verder onder de foto)

Twee bouwvakkers in oranje veiligheidskleding werken aan zware machines op een bouwplaats met een blauwe kraan op de achtergrond. De 30 jaar oude hydraulische aandrijving, die vervangen wordt door elektrisch mechanische aandrijving. (foto: Streekstad Centraal)


De hydraulische techniek wordt na bijna dertig jaar vervangen door een elektrisch-mechanische aandrijving. Als de techniek is vernieuwd, wordt het beweegbare deel weer teruggeplaatst. Daarna - komende maandag - is het de beurt aan het brugdek aan de kant van de binnenstad.

Het karwei trekt een handjevol belangstellenden, die even blijven kijken hoe het brugdeel voorzichtig wordt bevestigd aan de twee zware lieren. "Is er wat gebeurd met de brug?", is een veel terugkomende vraag. Maar dat is dus niet het geval. De mannen in de oranje jassen leggen het graag uit. De kou zorgt er overigens voor dat de meeste toeschouwers niet heel lang blijven hangen. (tekst gaat verder onder de foto)

Een hijskraan in werking boven een waterweg met stedelijke gebouwen op de achtergrond. De grote drijvende kraan tilt de beweegbare brugdelen op, de tweede, kleinere kraan zorgt voor de vervanging van de aandrijving. (foto: Streekstad Centraal)


De brug is de komende tweeënhalve week meestal afgesloten. Omleidingen via de Friesebrug en de Tesselsebrug worden met borden aangegeven. Op zaterdagen en zondagen kan de brug door voetgangers wel worden benut. De bedoeling is dat de werkzaamheden rond 7 februari zijn afgerond.

 
Pin It
Bekeken: 1312x
Reclame

Agenda