Reclame

Alkmaar wordt het eindpunt in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, maar het opstelterrein bij het station is te klein voor de extra passagierstreinen. ProRail koos na uitgebreid onderzoek voor De Vaandel in Heerhugowaard en heeft deze keuze nu bezegeld met de aankoop van de benodigde gemeentegrond.

ProRail is tevreden over de onderhandelingen met de gemeente en andere partijen over de overdracht van de grond op De Vaandel Noord. Daarbij heeft de spoorbeheerder een vergoeding toegezegd voor het verleggen van infrastructuur op De Vaandel Midden. Daarmee is ProRail nog niet helemaal klaar. Een deel van de beoogde grond moet nog van andere partijen worden gekocht.

Het opstelterrein zal bestaan uit zes sporen van minimaal 340 meter, met aansluiting op het doorgaande spoor en een elektriciteitsstation. Verder wordt het terrein uitgerust met diverse voorzieningen en aan het eind van de sporen, bij de Hasselaarsweg dus, komt een gebouw voor het personeel te staan. (tekst gaat verder op de foto)

Een mistig landschap met groene velden, een weg op de voorgrond en een spoorlijn met masten langs de zijkant. Op de achtergrond zijn een aantal gebouwen zichtbaar. De locatie van het opstelterrein, gezien vanaf de Hasselaarsweg. (foto: Google 2022)


"Om het zicht op het opstelterrein te belemmeren zal er een brede groenstrook aangelegd worden", liet Hugo van Veen inmiddels drie jaar geleden weten. "Een dienstgebouw is normaal sober en doelmatig, maar dat past hier niet echt in de omgeving dus in overleg met de gemeente zullen we het dienstgebouw vorm gaan geven, zodat het past bij de boerderijen in de omgeving."

Gemeente Heerhugowaard wilde het opstelterrein graag op De Vaandel laten bouwen, om aansluiting te kunnen krijgen op het Programma Hoogfrequent Spoor. ProRail was echter in 2016 al duidelijk over de geringe kansen. Eerst zou het aantal reizigers aanzienlijk moeten toenemen. Hoe het op dit moment staat met die kansen is niet duidelijk.

De voorbereidingen voor de realisatie van het opstelterrein staan gepland in 2026 en zou de oplevering in 2028 plaats moeten vinden, het jaar dat het Programma Hoogfrequent Spoor in werking moet treden. Oorspronkelijk verwachtte de spoorbouwer al in 2026 klaar te zijn. (foto's: ProRail)
Pin It
Bekeken: 1866x
Reclame

Agenda