Reclame

Om in 2028 het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, oftewel PHS, te realiseren, moet er onder andere in Heerhugowaard bij bedrijventerrein De Vaandel een nieuw opstelterrein voor treinen komen. Dit zegt het ministerie van Infrastructuur en Milieu in reactie op een uitgelekte brief van staatssecretaris Sharon Dijksma over het rijden zonder spoorboekje, zo meldt het NHD. In de brief vertelt Dijksma dat het PHS duurder is dan aanvankelijk werd aangenomen.

PHS houdt in dat er in 2018 op zes treintrajecten in Nederland meer treinen per uur gaan rijden. Het streven is dat reizigers nooit meer dan een paar minuten hoeven wachten. Een van die trajecten in Amsterdam-Alkmaar. Wethouder Monique Smit van Heerhugowaard zou heel graag zien dat dit Amsterdam-Heerhugowaard wordt. De gemeente Heerhugowaard denkt dat de noodzaak van dit opstelterrein ProRail zal overtuigen om Heerhugowaard ook mee te nemen in de plannen voor het rijden zonder spoorboekje. ProRail wees er echter eerder op dat dit niet meteen het geval hoeft te zijn

Heerhugowaard wil bovendien ook eenspoortunnel bouwen in plaats van de spoorwegovergang op de Zuidtangent. Ook dat is besloten in de hoop dat het station van Heerhugowaard wordt opgenomen in het PHS. De gemeente heeft er 15,3 miljoen euro voor uitgetrokken en moet eind dit jaar voor het model tunnel kiezen. Er moeten echter nog wat miljoenen bij om de kosten volledig te dekken. 

 

 

Pin It
Bekeken: 4588x
Reclame