Reclame

Met een knipoog, maar zeker serieus: Heerhugowaarders protesteren dinsdagavond tegen het nieuwe parkeerbeleid. Het spandoek waarmee ze naar het Stadsplein zijn gekomen, toont een schattig melkkoetje, gezeten in een roze cabrio die papiergeld uitstoot. “De auto als melkkoe voor de gemeente Heerhugowaard.”

Het is het spandoek van Desiree, Agnes en Jan. Samen met honderden anderen zijn ze naar het Stadsplein gekomen om te demonstreren en de raadsleden duidelijk te maken dat ze het niet eens zijn met het nieuwe parkeerbeleid van Dijk en Waard voor het Stadshart.

In een straal van 800 meter rondom het Stadshart en het station kan er volgend jaar niet meer vrij worden geparkeerd. Bewoners van de omliggende wijken moeten een parkeervergunning aanvragen. De eerste auto kost 25 euro per jaar, voor de volgende rekent de gemeente 100 euro.

Bezoekers van de bewoners moeten worden aangemeld. Elk huishouden krijgt een quotum van 200 uur om die gratis in de straat te laten parkeren. In een app moeten ze bezoekers met hun kenteken aanmelden.

Dat wekt weerstand op bij veel inwoners. Desiree vindt het een aantasting van haar privacy: “Het gaat de gemeente niks aan wie er bij ons over de vloer komt.” (tekst gaat verder onder de foto)

Twee mensen houden een spandoek met een cartoon van een koe in een roze auto vast, met de tekst "Schijt aan het parkeerbeleid!!". Desiree en Jan uit de Edelstenenwijk bij hun zelfgemaakte spandoek: "Schijt aan het parkeerbeleid" (foto: Streekstad Centraal)


De maatregel van de gemeente moet voorkomen dat bezoekers van Middenwaard de auto gratis parkeren in de omliggende wijken. In Middenwaard gaan de parkeertarieven namelijk flink omhoog. Het nieuwe tarief wordt één euro per uur, met een maximum dagtarief van negen euro.

De ervaring leert dat mensen dergelijke parkeertarieven willen vermijden door de auto iets verderop te parkeren. Dat wil de gemeente Heerhugowaard voorkomen met de instelling van vergunningparkeren.

Het parkeerbeleid kende een lange aanloop, maar was intussen al wel vastgesteld. Dinsdagavond stond eigenlijk alleen maar een uitwerking van het parkeerbeleid op de agenda. De gemeenteraad moest de wijzigingen namelijk nog vastleggen in parkeerverordeningen die voortvloeien uit het nieuwe parkeerbeleid. (tekst gaat verder onder de foto)

Mensen verzamelen zich buiten op een plein, enkele met protestborden, op een bewolkte dag. Via social media en appgroepen waren omwonenden van het Stadshart opgeroepen om naar de raadsvergadering te komen. (foto: Streekstad Centraal)


Toch zijn buurtbewoners in groten getale aanwezig. Pieter-Jan Lubbers wordt door andere demonstranten aangewezen als ‘het opperhoofd’. Hij nam het initiatief voor het nieuwe protest tegen het parkeerbeleid. Op internet begon hij een petitie, die inmiddels al bijna 8000 keer is getekend.

Wat Lubbers betreft wordt het nieuwe parkeerbeleid meteen teruggedraaid: “De gemeente heeft verzuimd de inwoners bij het opstellen van dit beleid te betrekken. Als er iemand voor een vleermuizenonderzoek door de wijk trekt, krijgen we al een brief."

Dat was bij het parkeerbeleid niet zo, is de ervaring van Lubbers. "Bij dit beleid, dat ons raakt in onze vrijheid en in onze portemonnee, moesten we zelf maar op een website zien wat ons boven het hoofd hangt. Dat klopt niet. We gaan vanavond op een nette en vriendelijke manier een stempel achterlaten op deze avond.” (tekst gaat verder onder de foto)

Mensen op een plein met protestborden tegen parkeerbeleid. Ron Bakker, omwonende van het Stadsplein, kwam naar de raadsvergadering met een protestbord: "Parkeerprobleem Nee! Parkeerprobleem kan door de plee!" (foto: Streekstad Centraal)


En dat lijkt goed gelukt. De kleine publieke tribune van de raadszaal is volledig gevuld. Honderden inwoners volgen de bespreking op schermen in de foyer. In de raadszaal is hun instemming of afkeuring na elke spreker duidelijk te horen. Burgemeester Poorter doet aanvankelijk nog wel enige moeite om dat de kop in te drukken, maar lijkt uiteindelijk te beseffen dat je vanaf een tv-scherm te weinig overwicht hebt om de orde te handhaven in een andere ruimte.

Hoewel veel demonstranten verwachten dat er insprekers zullen zijn, blijkt niemand van de demonstranten spreektijd te hebben aangevraagd bij dit onderwerp. Ook zijn de politieke partijen niet rechtstreeks benaderd. Alle hoop is gevestigd op de spandoeken, protestborden en de hoge opkomst.

Het blijkt niet genoeg. Al dat maatschappelijk protest weet geen wig te drijven tussen de coalitiepartijen, die het beleid ook in april al steunden. Alleen CDA, VVD, BVNL en 50 Plus stemmen tegen. De meeste wijzigingsvoorstellen halen het niet. Alleen een voorstel om het aantal parkeeruren voor bezoekers uit te breiden van 200 uur naar 300 uur, kan op voldoende steun rekenen.

Ook het regime voor de avonduren wordt soepeler dankzij een amendement. Na 19 uur is er geen parkeervergunning in de wijken rond het Stadshart meer nodig, twee uur eerder dan het college aan de raad had voorgesteld. (tekst gaat verder onder de foto)

Een grote menigte mensen verzameld in een zaal, aandachtig luisterend en klappen. In de foyer van het gemeentehuis van Dijk en Waard zagen honderden omwonenden van het Stadshart dat het protest niets uithaalde. (foto: Streekstad Centraal)


Na afloop druipen de inwoners teleurgesteld af. Robert-Jan wil dat er een referendum komt over het parkeerbeleid: “Het schijnt dat de referendumverordening in Dijk en Waard is afgeschaft, maar die moet weer terugkomen. Want de gemeente roept heel hard dat de gemeente beleid wil maken samen met de inwoners, maar het sámen, dat missen we.”

“Het gaat alleen maar om de poen”, roept een andere inwoner verontwaardigd terwijl ze haar protestbord opvouwt. Het is inmiddels donker geworden. Op het Stadsplein blijven nog enkele tientallen bewoners napraten. De teleurstelling over de afloop van de avond wordt verwerkt met elkaar en met wat sigaretjes.
Pin It
Bekeken: 414x
Reclame