"Nog steeds spreek ik mensen die zeggen: 'Wat? Gaat dit gebeuren?'" Pieter-Jan Lubbers woont zelf in één van de wijken rond Middenwaard en vindt dat de gemeente Dijk en Waard nauwelijks heeft geïnformeerd over het nieuwe parkeerbeleid, waarbij de kosten fors omhoog gaan, onder andere door noodzakelijke vergunningen. Hij startte daarom een petitie tegen het beleid én om informatie te verspreiden. "Dit blijft ons jarenlang achtervolgen."

"Heerhugowaard is een forensengemeente", vertelt Lubbers aan Streekstad Centraal. "In de ochtend zie je het hier leeglopen. Veel mensen hebben daar een auto voor nodig, sommige gezinnen meerdere. Ga je hen afstraffen voor het feit dat ze hier wonen?"

Lubbers doelt op het nieuwe parkeerbeleid waar de raad eind april voor stemde. Het houdt de gemoederen in Dijk en Waard al jarenlang bezig. Vanaf januari 2025 moet je in meerdere wijken rondom winkelcentrum Middenwaard en het station een vergunning hebben om te mogen parkeren. Voor de eerste vergunning betaal je 25 euro administratiekosten, wil je ook een tweede of derde auto kwijt, dan kost dat honderd euro per stuk. Huishoudens met een eigen oprit hebben geen recht op een eerste parkeervergunning.

Een zogenaamde scanauto controleert vervolgens de kentekens van de
geparkeerde vierwielers, om te checken of je een vergunning hebt en of de auto geregistreerd staat in een digitale app. (tekst loopt door onder foto)

Bij alle oranje gebieden is straks een vergunning nodig om te kunnen parkeren (foto: gemeente Dijk en Waard)


Wat Lubbers dwars zit, is het in zijn ogen gebrek aan communicatie over de plannen vanuit de gemeente. "We ontvangen wél een brief thuis over een onderzoek naar vleermuizen, waarbij iemand soms door de wijk loopt; die impact is minimaal. Maar bij het parkeerbeleid, iets groots waar we de rest van ons leven last van hebben, ontvangen we niks."

De gemeente Dijk en Waard bevestigt dat de communicatie over de parkeerplannen via andere kanalen is gegaan, zoals het gemeentenieuws in een huis-aan-huiskrant. De participatieavonden, waarbij Dijk en Waarders mochten meepraten over het parkeerbeleid, waren volgens Lubbers slecht bezocht. "Mensen wisten er gewoon niet van. Behalve de laatste Raadsvergadering, daar was driehonderd man aanwezig. Ik heb geflyerd, zodat meer mensen er vanaf wisten." (tekst loopt verder onder foto)

In een overvolle raadszaal werd eind april 2024 voorgestemd voor het nieuwe parkeerbeleid in Dijk en Waard (Foto: NH Media)


Veel mensen weten volgens Lubbers ook niet dat je straks de kentekens van je bezoekers via een app moet aan- en afmelden. "De gemeente hoeft helemaal niet te weten wie er bij mij op visite komt. En daarnaast krijg je maar tweehonderd parkeeruren voor bezoek per jaar. Dat is niet redelijk." Als voorbeeld draagt hij aan: "Hoe moet het straks met mensen die regelmatig op hun kleinkinderen passen? Dan ben je zo door die tweehonderd uur heen. En daarna betaal je vijftig cent per uur."

"We gaan monitoren of die tweehonderd uur per jaar voldoende is", laat de gemeente weten. Dat aantal wordt dus mettertijd, indien nodig, aangepast. Maar daar gaat het niet om, volgens Lubbers. "Je wordt beperkt in je vrijheid."

Dus gaat Lubbers met zijn petitie de boer op, zoals hij dat zelf zegt. "Stop het parkeerbeleid. Ik hoop dat de gemeente tot bezinning komt en dat we eerlijk mogen meebeslissen hierover." Idealiter verzamelt hij tienduizenden handtekeningen van zijn plaatsgenoten, want "hoe meer mensen zich achter ons scharen, hoe beter we een vuist kunnen maken naar de gemeente."
Pin It
Bekeken: 961x
https://8.215.31.229/ https://8.215.55.180/ https://147.139.212.74/ https://147.139.212.232/ http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/