"Ik zou denken: als we meer reizigers krijgen, moeten we ook zorgen dat er meer service is. Maar nee, dan gaan we de service juist afbouwen". Zo begon CDA-raadslid Hessel Hiemstra maandagavond over de renovatieplannen voor Station Heiloo. Zijn fractie wilde het college aansporen om ProRail tot inkeer te brengen. Een woordvoerder van ProRail weet zo net nog niet of dat gaat lukken, want het gaat om meer dan alleen de beperkte ruimte.
ProRail gaat Station Heiloo opknappen. Er komt een nieuwe en grotere perronkap en de inrichting wordt ook vernieuwd. Harstikke mooi, maar de kiosk en het openbaar toilet verdwijnen. Ondanks de verwachting dat steeds meer mensen de trein zullen pakken. Het klinkt inderdaad scheef. Maar ProRail wil meer ruimte voor het groeiende aantal reizigers. Okay, maar waarom dan niet gewoon de bebouwing een stuk naar achteren? Kost meer, maar dan hou je de dienstverlening wel op peil.
Jeroen Wienen van ProRail legt uit dat er meer speelt: "Er is altijd veel overlast rond het toilet. Zo'n 90 procent van de tijd is het toilet dicht omdat het vernield is. In de praktijk konden mensen er dus helaas al erg weinig gebruik van maken. Dan hebben kosten er ook wel mee te maken, als je kijkt naar hoe vaak het toilet wordt gebruikt tegenover de overlast." Twee keer benadrukt hij: "Wat wel belangrijk is om te noemen is dat de ruimte behouden blijft om het toilet en de kiosk in de toekomst eventueel terug te laten keren." (tekst gaat verder onder het schetsontwerp)
ProRail heeft de renovatie van Station Heiloo begin 2025 in de planning staan. Dat lijkt nog ver weg, maar tussen plannen op papier zetten en uitvoeren zitten meerdere te nemen stappen. "Snelle actie van het college is noodzakelijk, zodat het plan kan worden bijgesteld", meent CDA-raadslid Hessel Hiemstra. Niet alleen de rest van de gemeenteraad is het daarmee eens, ook wethouder Ronald Vennik.
Of het Heilooër college van B&W ProRail nog op andere gedachten kan brengen? Dat durft Jeroen Wienen niet te zeggen. De kiosk is van de NS, maar het lukte het vervoersbedrijf niet om voorafgaand aan publicatie een reactie geven.