Reclame

“Ik ben al jaren aan het Wim Hoffen.” Yvonne Meester zit niet alleen letterlijk in de kou, ze voelt zich ook in de kou staan. In 2014 verhuisde ze naar haar huur appartement van Woonwaard, maar vijf jaar geleden kwam er een probleem aan het licht. Haar appartement aan de Bart van der Leckstraat wijkt op één vlak af van alle andere appartementen in de wijk. “Ik woon op een hoek en onder mijn huis loopt een tunnel."

Die combinatie blijkt rampzalig te zijn voor de isolatie van de woning. "Het komt erop neer dat ik hier met twee muren in de buitenlucht zit en het hier niet warm te stoken is. Wil ik mijn huis fatsoenlijk verwarmen, dan ga ik dik door het plafond. Het kan opgelost worden door de muren van buitenaf te isoleren, maar dat is een dure ingreep.”, vertelt Yvonne aan Alkmaar Centraal. Op z’n warmst tikt de thermostaat in haar woning 16 graden aan.

Dus stapte ze met haar probleem naar Woonwaard, maar daar werd niet naar haar geluisterd. De wooncorporatie stuurde haar van het kastje naar de muur en weer terug. En nu energie behoorlijk kostbaar is geworden, kan Yvonne de kosten niet meer opbrengen. Woonwaard lijkt ondertussen de vingers in de oren te hebben gestoken en niet te luisteren. “Ik zit hier al vijf jaar in de kou. Als ik contact probeer te leggen, krijg ik te horen dat ik een contactformulier moet invullen. Dat heb ik al zo vaak gedaan. Ze weigeren gewoon elke vorm van communicatie.”

En die aanpak van Woonwaard werpt zijn vruchten af. Voor de woningcorporatie tenminste. Want de situatie begint Yvonne op te vreten en ze besluit zich er maar bij neer te leggen. Tot de gasprijzen de pan uit rijzen. “Het gas was vroeger goedkoper, maar nu kan ik het niet meer betalen. Ik ben minimaal 230 euro aan gas kwijt en dat is voor mij al een hele hap uit mijn portemonnee.” Dus begint het hele circus weer van voor af aan. Contactformulier, kast, muur. “Het cirkeltje is weer rond en ik ben geen stap verder. Zo gaat het al jaren.” Yvonne is wanhopig. En gefrustreerd. "Het maakt het leven zwaar en dat beseffen ze bij Woonwaard niet. Ik moet poeslief en leuk doen, maar laat ze zelf lekker in de kou zitten!”

Met als onderwerp ‘Noodkreet’ stuurt Yvonne een mail naar Alkmaar Centraal met de vraag of wij haar verhaal alsjeblieft onder de aandacht willen brengen. Ze is ten einde raad en ziet media aandacht als laatste redmiddel. Door het adres van Yvonne te ‘google mappen’, zien we meteen wat haar situatie is. Inderdaad, een hoekhuis, verouderd en direct onder haar huis een tunnel waar de wind en kou heerlijk doorheen kan. Eigenlijk een energielabel-bingokaart vol ellende met als resultaat: een gigantisch hoge energierekening.

We besluiten contact op te nemen met Woonwaard. Ze beloven binnen een paar dagen bij ons terug te komen en dat doen ze. Woensdagmiddag krijgen we een mail met de mededeling dat ze Yvonne hebben gebeld en komende week bij haar langs zullen gaan. Het lijkt er op dat een belletje en mailtje van Alkmaar Centraal genoeg was om de zaak weer in beweging te krijgen. We houden een vinger aan de pols.
Pin It
Bekeken: 5745x
Reclame