Woensdag ontving onderwijswethouder Elly Konijn ambassadeurs van Alkmaarse scholen in het stadhuis, om met elkaar te vieren dat vijf scholen een Gezonde Schoolkantine Schaal hebben behaald. Het Jan Arentsz verdiende een zilveren schaal en De Viaan, het Clusius College, Stedelijk Dalton en Van der Meij behaalden een gouden schaal. Er zijn dit jaar nog meer kanshebbers.
De Gezonde Schoolkantine Schalen zijn bedoeld als stimulans voor scholen om een gezonde omgeving te creëren voor de jeugd. Daarmee wordt de jeugd op zijn beurt hopelijk weer geprikkeld om gezonder te leven. De vijf scholen gaven gehoor en werkten hard aan een gezonder en duurzamer aanbod in de kantine met een passende presentatie. Samen met Heliomare, de Spinaker en Willem Blaeu ondertekenden de scholen eerder al de ambitieverklaring voor een gezondere schoolkantine.
Tijdens de bijeenkomst overhandigde wethouder Konijn een steen aan iedere ambassadeur, als symbool voor het steentje dat hun scholen bijdragen aan een gezondere omgeving voor jeugd. Het Horizon College, De Spinaker, Heliomare College, OSG Willem Blaeu en PCC behaalden dit jaar (nog) geen schaal, maar ook voor deze scholen was er ter aanmoediging en erkenning een symbolische steen.
"Ik hoop dat nog meer scholen gemotiveerd raken om het aanbod in hun schoolkantine gezonder te maken", aldus wethouder Konijn. "Zodat jongeren die opgroeien ook zelf een bewuste en duurzame keuze kunnen maken voor gezonde voeding. Eigenlijk moet de gezonde kantine de norm zijn, en de gewone kantine worden."
Het behalen van een Schaal houdt in dat de school het aanbod gezonder en duurzamer heeft gemaakt aan de hand van de 'Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen'. Deze richtlijn is opgesteld door het Voedingscentrum, in opdracht van het ministerie van VWS.
In Alkmaar zijn ook GGD Hollands Noorden en JOGG Alkmaar actief om een gezonde schoolomgeving te creëren. Alkmaar is sinds 2013 JOGG gemeente (Jongeren op Gezond Gewicht). De twee organisaties bieden een Gezonde School vignet aan iedere school die actief is met signalering van mogelijke problemen die jongeren ervaren, educatie en borging in het schoolbeleid. (foto: Jan Jong Fotografie)