"Een machtige machine, een mechanische lopende band." Ontzag en enthousiasme was er alom bij de vele nieuwsgierigen die waren afgekomen op de moloch die zaterdag van zich liet horen op de spoorlijn tussen Heiloo en Alkmaar. Het is de enige trein die zich de komende week mag vertonen op het traject.
"Een rollende fabriek van meer dan een kilometer lang”, zo typeert Niek Lentink zelf de 'RU 800 S'. Hij is directeur projecten van Swietelsky Railway Benelux, het bedrijf dat de komende dagen in opdracht van Prorail het spoor tussen Alkmaar en Castricum vernieuwt. Dat gebeurt met een machine van monsterlijke proporties, die zestien jaar geleden speciaal voor het bedrijf in Oostenrijk is ontwikkeld.
"Voor dit karwei om 7,5 kilometer spoor te vervangen dat in de voorjaarsvakantie moet worden geklaard, zijn we op kantoor maanden bezig met de voorbereiding”, schetst Lentink als directeur projecten het logistieke precisiewerk dat aan de machinale klus vooraf gaat. De voorkant van de trein rijdt over de losgeschroefde oude rails. Als de achterste wagon ruim vijf uur later hetzelfde punt is gepasseerd, rijdt deze over een geheel vernieuwd spoor.
De machinale unit zelf op wielen die het spoor vernieuwt is 177 meter lang, langer dan de Grote Pyramide van Giza hoog is. Aan de voorkant zijn vele wagons aangekoppeld met de nieuwe betonnen dwarsliggers. Achteraan volgen de wagons waarin het oude grind wordt afgevoerd. Gevuld met alle dwarsliggers en de ballast weegt het gevaarte circa 650 ton.
Rondom de machine zorgen twintig werklieden dat alles als een goed geoliede operatie verloopt. Per uur wordt zo 200 meter spoor vervangen. Na maximaal twee kilometer moet de hele trein opnieuw worden bevoorraad. Dat gebeurt door de nachtploeg. Voor deze klus zijn er vijf inzetten van de machine nodig. "De machine is uniek voor Nederland en stelt Swietelsky in staat om op de meest duurzame manier, een maximale hoeveelheid spoor te vervangen met de hoogste kwaliteit en nauwkeurigheid," stelt directeur Lentink. De oude houten dwarsliggers worden verwijderd, de oude ballast wordt afgegraven en opgezogen. Het grind wordt daarna gezeefd en de machine legt de goede stenen weer terug. Ondertussen worden ook direct de oude spoorstaven uitgewisseld voor nieuwe staven.
Prorail heeft Swietelsky Rail alleen opdracht gegeven om het westelijke spoor tussen Castricum en Alkmaar te vervangen. In totaal wordt er 9 dagen de klok rond gewerkt om de complete 7,5 km spoor, een aantal overwegen en de complete treinbeveiliging te vernieuwen. Zondag zal de machine te bewonderen zijn in Alkmaar. Later in de week worden er nog sporen in Castricum vernieuwd.