Gemeenten Langedijk en Heerhugowaard werken gezamenlijk aan de versterking van de lokale winkelgebieden. Dit doen ze aan de hand van de Retailvisie Dijk en Waard, die de gemeenteraden onlangs hebben vastgesteld. Sleutelwoorden zijn: clusteren, kwalitatief versterken van bestaande centra, zorgvuldig omgaan met initiatieven en waar nodig transformeren naar maatschappelijke of niet-publieksfuncties.
Onderzoek wijst uit dat er een te groot winkelaanbod is in Langedijk en Heerhugowaard. Om dit aantal ter verminderen moeten keuzes gemaakt worden, stellen de gemeenten. Enerzijds door zeer voorzichtig om te gaan met nieuwe (grootschalige) initiatieven, met name buiten de structuur. Anderzijds door verborgen plancapaciteit op ongewenste plekken op termijn te saneren, mede door de bestemming detailhandel om te zetten waar dit mogelijk en gewenst is.
Winkeliers hebben steeds meer met online concurrentie te maken gekregen en daar bovenop is de coronacrisis gekomen. Goede oplossingen creëren vraagt bijdragen van ondernemers, eigenaren, de gemeenten en ook omwonenden. "Niets doen is geen optie", stellen gemeenten Langedijk en Heerhugowaard.
De retailvisie is mede tot stand gekomen met inbreng van ondernemers en ook de provincie. In het bijbehorende uitvoeringsprogramma staan de belangrijkste acties per type winkelgebied. Een retailplatform kan de samenwerking in en tussen gebieden versterken en ze toekomstbestendig maken. Per actie is een voortrekker aangewezen. De gemeente faciliteert en stimuleert de samenwerking waar nodig.