D66-raadslid David Schultz heeft het college voorgesteld om een onderdeel van het coalitieakkoord uit 2018 ten uitvoer te brengen. Het gaat om een zogenaamde 'cargo hub', een distributiecentrum om vrachtverkeer uit de binnenstad te weren. In het oorspronkelijke plan stond de toevoeging: "waarbij de ondernemers dat moeten willen". Dat lijkt nu het geval te zijn.
Hotelier Bob Hafkamp schetste namens een groep ondernemers een plan van aanpak om de binnenstad te redden. Daar maakt de cargo hub onderdeel van uit, die volgens de groep moet komen bij het 'moderne deel' van V&D op de Oudegracht. Als grote vrachtwagens daar hun lading overladen in kleine elektrische wagens zou dat een hoop herrie en CO2 schelen. Bovendien wordt de bestrating van de Langestraat gespaard.
VVD-fractievoorzitter John van der Rhee moet het echter allemaal nog maar zien: "Ik wacht af. Het college moet dit nu oppakken en gaan praten met de ondernemers, maar dan ook allemaal. Het heeft geen zin als het om een kleine groep gaat, iedereen moet vertegenwoordigd zijn, ook de landelijke ketens." Raadslid voor het CDA en binnenstad ondernemer Gosse Postma ziet het juist helemaal niet zitten: "Een transport hub leidt tot een flinke kostenstijging tot voor de winkeliers. Het zou de nekslag voor de Alkmaarse winkels en de binnenstad zijn. Voor het milieu wel een fantastisch plan, geen winkels, geen klanten en geen personeel meer. "
D66 vindt de cargo hub van groot belang voor de ontwikkeling van de gemeente en de binnenstad. Maar die hub hoeft wat Schulz betreft niet per se bij het V&D gebouw: "Dat komt uit de koker van de ondernemers. Zo'n distributiecentrum kun je beter lokaliseren in een buitenwijk van de stad, zoals Oudorp of Overdie. Dan blijft het zware vrachtverkeer echt weg uit de binnenstad." En daar sluiten veel partijen zoals Leefbaar Alkmaar zich bij aan. "Bovendien voorkom je dan dat de locatie bij de V&D verandert in een verkeerschaos. Er moet doorstroming zijn.", laat fractievoorzitter Maya Bolte Alkmaar Centraal weten.
PvdA-fractievoorzitter David Rubio Borrajo vindt het goed dat een onderdeel van het coalitieakkoord wordt uitgevoerd. "En dat de ondernemers positief staan ten opzichte van het plan is een sterk signaal. Mochten ze echter doorzetten en de hub bij de V&D gerealiseerd willen zien, met financiële hulp van de gemeente, dan kan het een probleem zijn dat het pand geen eigendom is van de gemeente." Oppositiepartij OPA erkent dit probleem. Victor Kloos: "Het is een dure locatie, wie gaat dat betalen? Bovendien is er zoveel meer mogelijk met dit pand, als vertegenwoordigers van de detailhandel zich daar vestigen kan dit veel mensen naar de Laat trekken."
Willem Peters van BAS ziet het allemaal niet gebeuren: "D66 zit al acht jaar in het college en we praten al honderd jaar over een cargo hub. Het is een prima plan, iedere partij ziet dit wel zitten. Probleem blijft: wie gaat dat betalen?"
Schultz over de financiering: "Experts moeten onderzoeken hoeveel alles gaat kosten. Op basis daarvan kunnen we een eerlijke verdeling maken hoeveel de gemeente en hoeveel de ondernemers bijdragen". Uit welke pot de gemeente dat moet betalen weet hij niet. "Belangrijk is dat de experts niet teveel tijd nemen met hun onderzoek. We wachten nu al zo lang op een binnenstad zonder zwaar vrachtverkeer."