Van elektrische fiets tot dagje uit, van een cursus social media tot het opzetten van een ondernemingsplan; tientallen lokale ondernemers en bijna honderd maatschappelijke organisaties stemden donderdag vraag en aanbod op elkaar af. Op de regionale MatchMarkt 2019 van stichting De Waaier bij Cool in Heerhugowaard werd maar liefst 179 keer een ‘match’ gevonden. Lief Langedijk scoorde het beste met 14 matches.
"Het is niet verwonderlijk dat de MatchMarkt hier zijn plek heeft gevonden", zei Eugènie Herlaar voor de opening. “We hebben elkaar nodig, we kunnen elkaar helpen. Of je dat doet vanuit je onderneming of vanuit jezelf, dat maakt niet uit". Na haar speech startte ze de markt, onderverdeeld in zeven categorieën als 'Dagje uit', 'ICT-advies' en 'klussen', met een slag op een grote gong. Al binnen enkele minuten stonden de eerste partijen bij de notaris om hun match te bezegelen.
Steeds meer bedrijven krijgen mede dankzij De Waaier oog voor mogelijkheden om hun maatschappelijke betrokkenheid te uiten. "Het is een cultuur geworden die wij zowel in de bedrijfsvoering als binnen de opleidingen proberen te integreren", aldus Martijn Kraaijvanger van Hogeschool InHolland Alkmaar (een van de founders van De Waaier) die tijdens de MatchMarkt onder andere een kast schonk aan Wanda Nieste van Resto VanHarte. Nieste: "Het is tevens een netwerkmoment, ook voor de organisaties onderling. Zo komen de vrijwilligers van een van de steunpunten van Esdégé-Reigersdaal een keer bij ons eten."
De ervaring leert dat er de komende tijd nog vele matches worden gesloten door contacten die op de MatchMarkt zijn ontstaan. Het eerstvolgende evenement van De Waaier is de uitreiking van De Bronzen Waaier op 13 januari aan een onderneming met een voorbeeldfunctie wat betreft maatschappelijke betrokkenheid. (foto: Erik Boschman)