De Fietsersbond en gemeente Alkmaar sloegen vorig jaar de handen ineen om de veiligheid van fietsoversteekplaatsen te verbeteren. De gevaarlijkste werden in kaart gebracht en wethouder mobiliteit Marcel van Zon reserveerde voor de tien belangrijkste knelpunten 500.000 euro in de begroting van 2020. De Fietsersbond pakte door en heeft inmiddels een Fietsvisie 2040. Deze is recent aan Van Zon overhandigd.
Van de top 10 gevaarlijke oversteekplaatsen zijn die van de Drechterwaard en de Muiderwaard met de Rekerdijk al aangepast. “De Rekerdijk is enorm verbeterd en de veiligheid voor de fietser is enorm toegenomen", vertelt Marcel van Zon. "Als er een fietser aankomt ziet de automobilist lampjes in het wegdek oplichten. Zelfs de gemeente Amsterdam is komen kijken naar deze innovatie."
Eerdere standaard aanpassingen hadden niet het gewenste effect. Het innovatieve systeem lijkt zijn vruchten af te werpen, maar omdat het nog nergens anders was toegepast zijn er nog geen concrete meetgegevens beschikbaar.
De Fietsersbond gaf in 2014 een visie, die is geactualiseerd in 2016. Volgend jaar komt er weer een update en deze gaat onderdeel uitmaken van een breder programma rondom het thema Fiets, dat wordt opgesteld met bewoners en partijen als de Fietsersbond. Maar de bond heeft dus ook al een eigen visie ontwikkeld richting 2040.
Gemeente Alkmaar ontwikkelt intussen een nieuwe mobiliteitsvisie samen met belanghebbende partijen als de Fietsersbond. Dit ondanks dat de bestaande visie uit 2017 geldt tot en met 2027. Vernieuwing is nodig met name vanwege de grote plannen voor de Kanaalzone en de forse uitbreiding van het aantal woningen in Alkmaar.