Tientallen reizigers hebben er afgelopen weekend uren over gedaan om op hun plek van bestemming te komen. Door werk aan het spoor reden er geen treinen tussen Hoorn-Alkmaar en Alkmaar-Uitgeest. Het vervangende busvervoer zorgde voor grote frustraties bij reizigers.
'Geen service', 'belachelijk' en 'dramatisch!' Een greep uit de reacties van reizigers die afgelopen weekend hinder ondervonden van de spoorwerkzaamheden. Vooral het gebrek aan vervangende NS-bussen levert een storm aan kritiek op.
"Prima zo'n bus, maar dan moet 'ie wel op komen dagen! Het lijkt de wet van Murphy wel! Alles gaat fout", vertelt een 73-jarige reiziger zondag op station Uitgeest. "Gister deed ik vier uur over de reis Alkmaar-Noord naar Nootdorp. Víér uur. Het was echt ontzettend vervelend."
Ook de verslaggever van mediapartner NH Nieuws stond zondagochtend om 06:15 op station Alkmaar. Volgens de NS-app reed er geen trein, maar zou er wél een bus gaan. "Sorry allemaal, er moet iets mis zijn gegaan. De bus komt niet. We zijn op dit moment mensen uit bed aan het bellen", aldus een NS-medewerker tegen het tiental reizigers.
Volgens één van de buschauffeurs van een ingehuurde bus is de geschreven dienstregeling slecht en een belangrijke oorzaak van de chaos. De arbeidstijdenwet voor buschauffeurs schrijft voor dat je om de 4,5 uur een verplichte pauze moet nemen. "Omdat het traject dat we dit weekend moeten rijden net niet twee keer binnen die tijd past, staan we óf lange tijd stil op stations - terwijl reizigers niet begrijpend staan te wachten -, óf we moeten in de middle of nowhere ineens stoppen met een volle bus."
Een woordvoerder van NS liet maandag aan NH Nieuws weten dat de inzet van bussen inderdaad niet goed is gegaan. "Een combinatie van de vele evenementen in de provincie en onvoorziene werkzaamheden op de weg zorgde ervoor dat reizigers soms lang moest wachten."
Volgens de organisatie wordt het busvervoer uitbesteed aan één vervoerder, die het op haar beurt ook weer verdeelt onder diverse busbedrijven. "Samen moeten we een goede busverbinding aanbieden, maar dat is dus niet gelukt. We gaan hierover goed evalueren."
Ook Jan de Wit Autocars, het busbedrijf dat de gestrande reizigers van a naar b moest brengen, erkent de problemen. "Er zijn een aantal momenten op de dag geweest dat het reizigersaanbod significant meer was dan het ingeplande aanbod aan vervangend vervoer. Dit heeft op sommige momenten tot vertraging voor de reizigers geleid."
Ook de rij- en rusttijden van de chauffeurs wordt uitgelegd. "Deze worden conform de wetgeving ingepland waarbij de rustmomenten vooraf zijn gedefinieerd. In het geval van onverwachte vertragingen wordt hiervan afgeweken en wordt op een alternatief moment gepauzeerd."