Reclame

Alkmaar 31 oktober 2012. Er is een stijgende lijn te bespeuren in het aantal meldingen bij Buurtbemiddeling in Alkmaar. Het gaat om vanalles, zoals geluidsoverlast, vervuiling en burenruzie. Interventie door een wijkagent of zelfs een rechter is dikwijls niet nodig. Als tussenstation is daarom in 2010 Buurtbemiddeling opgezet. Het is uit een samenwerking onstaan met de gemeente, Stichting Welzijnsbevordering Kern8 en woningcorporaties Van Alckmaer voor Wonen, Woonwaard en Kennemer Wonen. Mensen die graag bemiddeling willen hebben of die gewoon even niet goed weten hoe om te gaan met een situatie, kunnen er terecht.

In 2010 meldden zich 82 inwoners, in 2011 waren dat er 115. De teller staat op de helft van dit projectjaar al op 81. Daarmee lijkt het alsof buurten inrustiger worden, maar Nathalie Peters, coördinator van Buurtbemiddeling Kern8, denkt dat het vooral te maken heeft met het succes en de bekendheid van het project. Zo'n 90 procent van de meldingen komt via Woonwaard binnen. Huurders worden via wooninfo doorverwezen als het gaat om lichte burenconflicten. Er wordt altijd eerst gevraagd of de persoon zelf al toenadering gezocht heeft bij de ander. Dit blijkt soms niet het geval te zijn. Ongeveer 65 procent van de kwesties bij Kern8 wordt opgelost. Er zijn ook burenruzies die al vele jaren lopen en waarbij partijen weigerden met elkaar te spreken. Deze zijn lastiger te verhelpen. ,,Het is voor beide partijen dan al een hele stap om sinds jaren weer met elkaar om tafel te zitten. Als je lang een conflict hebt weet je vaak niet eens meer waar het vandaan komt.'' aldus Nathalie Peters. Volgend jaar zal het project naar verwachting voortgezet worden.

Pin It
Bekeken: 1696x
Reclame