Reclame
Alkmaar, 08 februari 2011. De ondernemers in de Alkmaarse binnenstad worstelen met de omzet. De sterk verminderde bereikbaarheid van het centrumgebied na het instellen van éérichtingsverkeer op zowel de bierkade als de Kanaalkade zorgt ervoor dat mensen vaker uitwijken naar bijvoorbeeld Heerhugowaard of De Mare en de binnenstad links laten liggen. Die binnenstad is overigens steeds meer het domein van de toerist en de dagjesmensen en steeds minder van 'de consument'. De grote winkelcentra in de regio richten zich juist steeds meer op 'de consument' en proberen ook klanten buiten het eigen verzorgingsgebied aan te trekken. Daardoor zijn ze in plaats van elkaar aan te vullen met elkaar aan het concurreren. Middenwaard en De Mare, maar ook de Broeker Veiling zijn daar goede voorbeelden van. Bovendien, zo blijkt nu, is het aantal winkels in heel Alkmaar ten opzichte van de beschikbare markt zowieso erg hoog. Die concurrentieslag is voor de kleinere centra niet vol te houden waardoor hun positie steeds verder verzwakt. Een adviesbureau heeft een onderzoek gedaan waar niet alleen die hoge winkelvertegenwoordiging blijkt, maar ook dat er zelfs een toename van vijftien procent te verwachten is als alle toekomstplannen daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Met de vergrijzing en het stijgende aandeel van internetverkoop is dat een ontwikkeling waar wellicht nog eens goed over nagedacht moet worden.
Pin It
Bekeken: 2935x
Reclame