Een ruimere blik is nodig om de Alkmaarse binnenstad aantrekkelijk te houden. Dat stelde ondernemer Arthur Dontje, eigenaar van Dobla, de grootste producent van chocoladedecoraties ter wereld, maandag op een bijzondere locatie: in het oude waterreservoir van de watertoren. De sleutelwoorden: belevenis-economie en de Big Five, vijf grote aandachtstrekkers.
Sinds vorig jaar werkt Dontje eraan om de oude chocoladefabriek Ringers in ere te herstellen. Voor inspiratie reisde hij de wereld over en realiseerde zich dat een product of dienst een belevenis moet zijn.
Samen met Alkmaar Marketing smeedt de Dobla-baas plannen om Alkmaar nog leuker te maken, want daar heeft hij zelf ook baat bij. De kaasmarkt, de oudste experience, moet op TripAdvisor minstens een 4,5 uit 5 gaan scoren. Zo ontstond het Gouden Kaasidee; samen met inwoners en ondernemers van kaas een dagelijkse belevenis maken.
Maar ze willen nog meer doen, zoals met anderen naast kaas en Ringers nog drie grote belevenissen realiseren in de binnenstad: de Big Five. Op de foto: Lieke Danenberg, directeur AM, en Arthur Dontje.