Regio, 16 december 2014. Bij het toekomstige 'spoorboekloos' rijden zullen veel meer treinen ingezet worden op de trajecten tussen Alkmaar en de Randstad. Daarvoor moet een opstelterrein van twee hectare aangelegd worden langs het spoor, waar ProRail 75 sprinters op kwijt kan. Het spoorbedrijf heeft acht locaties op het oog bij Castricum, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk en Velsen, maar geen van de gemeentebesturen zit te wachten op de geluidsoverlast en het licht.
De staatssecretaris kan de gemeenten echter buitenspel zetten, dus om de keuze zoveel mogelijk in eigen hand te houden, hebben de vijf verkeerswethouders met elkaar bepaald dat de minst slechte optie Uitgeest is, en wel aan de zuidwestkant van de aansluiting van de N203 op de rijksweg A9. Dit werd dinsdag tijdens een persconferentie bekendgemaakt.
Gemeente Heerhugowaard wordt helemaal niet genoemd. De Waardse burgemeester wilde graag het opstelterrein aan de noordkant van Heerhugowaard aan laten leggen, in de hoop op termijn alsnog aan het netwerk toegevoegd te worden. Het voordeel daarbij zou zijn dat treinen meteen aan het begin van het traject gereed staan, maar blijkbaar wil ProRail een centrale locatie.