Reclame

Vrij vertaald betekent dat plaatselijke kleur. Nu heeft iedere politieke partij haar of zijn eigen kleur, al is het soms moeilijk om kleur te bekennen. Dat niet alle partijprogramma’s volledig kunnen worden waargemaakt is logisch, want je hebt nu eenmaal met coalities te maken. In Alkmaar in een soort van regenboog, van het rood van de SP tot het blauw van de VVD. Met in dat kleurrijke spectrum ook nog het CDA, groen, Trots Oranje. Van OPA weet ik het eerlijk gezegd niet. Misschien weten “ze” het daar zelf ook niet, behalve zwart-wit gesteld kleurrijke woorden, termen en kreten.

Eerst was er het idee om de Karperton op te frissen. Nu is dat wel nodig, vanaf de Friese brug gezien is de aanblik van dat stukje Alkmaar onbehoorlijk grauw en grijs. Dan ziet de binnenkant er fleuriger uit, tot je probeert om je auto op een fatsoenlijke manier te parkeren. Ongeacht de kleur van de lak hebben de meeste auto’s niet meer het formaat van een Fiat 500. Vermoedelijk dateert de parkeergarage uit die tijden en de parkeerkrapte gaat over meer dan de afmetingen alleen. Dus op zich wel een loffelijk streven, een opknapbeurt. Positief is wel dat de constructie beter lijkt dan die van een andere locale parkeergarage.

Het gaat al met al om meer dan een lik verf. Daarmee los je de eventueel verborgen gebreken niet op. Misschien zou het wel leuk zijn als de kunstenaars in de broedplaatsen hier hun artistieke gedachten over zouden laten gaan. Zo houd je tenminste de kosten beperkt tot die van de lik verf. Dat geldt ook voor de Bestevaerbrug. Een kleurrijke gedachte, gevuld met ideeën over allerlei reclame-uitingen.  Verf op waterbasis denk ik en de adverteerders staan ongetwijfeld te dringen. Het verkeer ook, als de brug met een hoge frequentie open gaat. Want anders hebben de adverteerders weinig rendement van hun investering en dat willen we de ondernemers in Alkmaar toch niet aandoen, lijkt me. Vooral niet in het nu positieve ondernemersklimaat.
Zo lanceert OPA veel luchtballonnen. Uiteindelijk verdwijnen ze in de loze ruimte van geschiedenis als couleur locale.

Klaas Luchtmeijer

Pin It
Bekeken: 1905x
Reclame