Reclame

Alkmaar, 17 oktober 2014. Alkmaarders Joeri Dijkman, Marc Lange en Mireille Ponsioen zijn met vijf anderen genomineerd voor de eindronde van de 5e Nederlandse Ontwerpwedstrijd voor goudsmeden (NOW). De wedstrijd is georganiseerd door de Vereniging Goud- en Zilversmeden (VGZ) en heeft als thema 'Erfstuk van de Toekomst'; een juweel geschikt voor Prinses Amalia, de toekomstige Koningin. De VGZ en het Koninkrijk bestaan beiden 200 jaar.

Iedereen kan tot 26 november digitaal stemmen via de website van NOW. Het publiek kiest samen met een vakjury de uiteindelijke winnaar. Wie meestemt maakt kans op een waardebon van € 150,- te besteden bij een van de genomineerden. 

Joeri Dijkman is al eens derde geworden in een eerdere NOW. Hij is nu genomineerd met zijn ontwerp Waterzon, verwijzend naar de zon uit het wapen van Argentinië en het Nederlandse water. Centraal wordt een waterblauwe aquamarijn vastgehouden door zeven golven die verwijzen naar de dag in december dat Amalia is geboren. De rand is bezet met 96 cognac-kleurige (oranje) briljanten.

Marc Lange won NOW in 2007. Zijn ontwerp voor 2014 heet Silhouette Fireworks. Marc licht toe: "De feestvreugde voor het 200-jarig Koningshuis vindt haar weg in geelgouden sculpturen die als vuurwerk oplichten in de lucht." Zichtbaar zijn silhouetten van Willem I, II en III, Wilhelmina, Juliana, Beatrix en Willem-Alexander, en natuurlijk Amalia. De elf oranje diamanten staan voor de leeftijd van Amalia ten tijde van dit feestjaar.

Mireille Ponsioen presenteert haar collier 'Liefde maakt het leven lichter'. Het juweel met een uitstraling van liefde, kleur en vrolijkheid, is ontworpen voor een jonge prinses Amalia. Het is vervaardigd van luxe materialen: 14 krt. witgoud met pavé gezette edelstenen zoals robijn, saffier, smaragd, vuuropaal, amethist en diamanten, net als veel juwelen die al in het bezit zijn van de Koninklijke familie. Het juweel presenteert de oude technieken in een nieuwe, eigentijdse vormgeving.

Op 8 december aanstaande wordt de uiteindelijke winnaar bekendgemaakt. De wedstrijd is mede mogelijk gemaakt door het Hoofdbedrijfschap Ambachten.

Pin It
Bekeken: 1177x
Reclame