Alkmaar, 26 september 2014. Een vernieuwend onderwijsidee van docente Liesbeth Breek op PCC Het Lyceum heeft haar een innovatiebeurs opgeleverd. Ze kan zo verder met haar plan om meer rendement te halen uit de mentorlessen aan derdeklassers op de school.
Het boek ‘How children succeed' van Paul Tough maakte grote indruk op Liesbeth Breek, docente Frans. Daaruit blijkt dat niet alleen het IQ van leerlingen bepalend is voor hun studiesucces, maar vooral hun doorzettingsvermogen en mindset. Breek bedacht op basis van dit gegeven een plan om mentorlessen in klas 3 HAVO/VWO zowel inhoudelijk als organisatorisch anders in te richten, de klas waarin belangrijke keuzes voor leerprofielen gemaakt worden. Ze deelde de lessen op in deelonderwerpen zoals geheugentechnieken, planning, karakter mindset en webtools studievaardigheden. De onderwerpen verdeelde ze over de mentoren, die zich daarin specialiseerden. Deze groep verzorgt nu niet meer alleen de lesvakken aan hun eigen klas, maar ook in hun eigen specialisme.
Breek’s innoverende idee om zo de individuele leerling te versterken, maar ook het eigen onderwijsteam verder te professionaliseren, bleef niet onopgemerkt. Onderwijs Pioniers kende haar een van de tien beurzen toe voor haar project.
Onderwijs Pioniers is ontstaan vanuit het idee dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen voor innovatie. Leraren krijgen een budget en ondersteuning in de vorm van Pioniersdagen, een helpdesk, een netwerk van Pioniers en kans op de Onderwijs Pioniers Trofee. Onderwijs Pioniers maakt op deze manier leraren eigenaar van vernieuwing op school en van hun eigen leerproces, vanuit de gedachte dat duurzame en gedragen verbetering van het onderwijs alleen kan ontstaan als de leraren daar eigenaar van zijn.