Alkmaar, 15 september 2014. Hoe meer cultuur in het leven, des te minder zitten mensen bij de dokter en des te minder hebben ze last van stress, angsten en depressies. Het komt dus goed uit dat het nieuwe theaterseizoen weer van start gaat. Met de collectieve campagne ‘Kijk je ogen UIT in de Noord-Hollandse theaters’ markeren de elf grote theaters in Noord-Holland het begin van een nieuw theaterseizoen.
Nog niet zo lang geleden verscheen in Noorwegen de tot nu toe grootste studie naar het effect van culturele activiteiten op de volksgezondheid. Wat bleek: van concerten en theaterbezoek word je 9% gezonder en 16% vitaler. “Muziek en dans ondersteunen belangrijke hersenfuncties als luisteren, kijken, verhalen vertellen en loslaten”, schreef ook wetenschapsjournalist Mark Mieras. De Noord-Hollandse theaters wisten natuurlijk al langer dat theaterbezoek goed is voor de hersenen én de gezondheid. De elf theaters hebben daarom ook de handen ineen geslagen om zoveel mogelijk mensen (opnieuw) kennis te laten maken met het theater.
Onderdeel van de collectieve campagne is een win-actie waarmee een VIP-arrangement in een theater naar keuze gewonnen kan worden. Wat te doen? Ga naar de website van Uit in Noord-Holland en geef daar antwoord op de volgende vraag: "Met wie en naar wie wil jij komend seizoen je ogen UITkijken in het theater?" Meedoen kan tot 1 oktober.
De collectieve campagne ‘Kijk je ogen UIT in de Noord-Hollandse theaters’ is een initiatief van de elf grote Noord-Hollandse theaters, waaronder TAQA Theater De Vest (Alkmaar), Cool kunst en cultuur (Heerhugowaard). Alle inspirerende, verrassende en ontroerende voorstellingen in het nieuwe theaterseizoen van de deelnemende theaters zijn te vinden op de website van Uit in Noord-Holland en natuurlijk op de websites van de theaters zelf.
De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door de Cultuurcompagnie / Uit in Noord-Holland.