Alkmaar/Heerhugowaard, 04 juni 2014. Het leek er op dat het hoogfrequent spoor tot aan Heerhugowaard zou komen, maar ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu maakten dinsdag duidelijk dat Alkmaar het eindpunt zal worden in Noord-Holland, aldus het NHD. Een teleurstelling voor gemeente Heerhugowaard, maar het hoopt te zijner tijd toch aan te kunnen haken. ProRail en het Ministerie hebben namelijk het oog hebben laten vallen een deel van nieuwe bedrijventerrein De Vaandel voor de aanleg een rangeerterrein. Er is in ieder geval nog genoeg tijd voor een tussentijdse wijziging, want met alles dat er in het land aan het spoor moet gebeuren, kan het nog tot 2028 duren voor alles gereed is.
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer houdt in dat er elke 10 minuten een trein zal rijden op trajecten met veel reizigers. Dat levert veel extra treinverkeer op en daarvoor moet het spoor op de schop. Eerst was het rangeerterrein voor de lijn Amsterdam - Alkmaar gepland tussen Alkmaar en Uitgeest, maar dat Heerhugowaard nog ruimte zat heeft op het bedrijventerrein in aanbouw komt mooi uit. Hier zullen voor 2022 zes sporen van 350 meter lang aangelegd worden. Heerhugowaards wethouder Monique Stam zag mogelijkheden voor goederenoverslag en ontladen op het bedrijventerrein, maar dit ligt niet in de planning, zo kreeg ze te horen. Daarmee blijft de extra werkgelegenheid steken op 50 tot 75 arbeidsplaatsen, voornamelijk voor spoorwegpersoneel en schoonmakers.
Heerhugowaard zal verder weinig merken van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, behalve dat er dan meerdere keren per uur een lege trein vanaf het terrein richting Alkmaar zal rijden. ProRail acht het niet noodzakelijk dat er een tunnel bij de Zuidtangent zal komen, maar hier zal nog onderzoek naar gedaan worden.