Alkmaar, 07 mei 2014. De plannen voor de fietsbrug Noorderkade - Helderseweg en de financiering hiervan zijn gereed, nu is het tijd voor vastlegging van de infrastructuur er omheen. Aan de hand van schetsen is er een raming gemaakt van de kosten. De brugdelen zijn sinds april in de maak. De brug zal in het derde kwartaal worden gebouwd en daarna kan de rest worden aangelegd. Het is de bedoeling dat het complete project in november klaar is.
De kosten waren geraamd op € 675.000. De provincie Noord-Holland subsidieert voor € 291.550, als aanbesteding vóór 1 juli gebeurt. Het gemeentelijk aandeel bedraagt dan € 383.450. Dit moet gefinancierd worden vanuit de besparing op het Zeswielentracé, zoals in het raadsvoorstel van 30 januari. Echter, de leidingbeheerder heeft, nadat het krediet voor de brug reeds was goedgekeurd, aanvullende eisen gesteld á € 300.000. Een compleet nieuw plan is qua herhaling van procedures en de kosten een slechte optie. Het college stelt de raad voor de aanvulling te verstrekken ook vanuit de vrijval bij het Zeswielentracé, met een afschrijving van 30 jaar. In zijn geheel kost het project straks € 3.638.000, waarvan het gemeentelijk aandeel € 1.950.500.
Aan de Helderseweg sluit de nieuwe brug aan op het bestaande fietspad. Het gedeelte tussen de Kruseman van Eltenweg en de Stationsweg wordt uitgevoerd als tweerichtingen fietspad voor een directe route. De brug komt aan kant van Overstad mooi in het verlengde van de Zijperstraat, maar voor de veiligheid is een brede middenberm noodzakelijk. Meteen wordt de bushalte bij de toekomstige bioscoop aangelegd.
De gemeente heeft het liefst een doorgetrokken middenberm, dit lost meteen het gevaarlijk opstropen van verkeer bij de spoorwegovergang op. Maar ondernemers van de Zijperstraat zijn gematigd positief tot zeer negatief over het via de Pettermerstraat om moeten rijden vanaf Huiswaard. Een alternatief is opgesteld met een kruising die te zijner tijd afgesloten kan worden. Niet ideaal voor de fietsers, maar wel acceptabel volgens het college. Ook wordt gekeken of de Simsonstraat richting de Zijperstraat doorgetrokken kan worden.
Zoals wettelijk verplicht kan er bezwaar en beroep gemaakt worden. Het is nog onduidelijk hoe de ondernemers formeel zullen reageren op een dichte berm en hoe de fietsersbond zal reageren op het alternatief met kruising.