Alkmaar, 07 mei 2014. Reizigersorganisatie Rover is zeer ontevreden over het handelen van de NS en ProRail dinsdagmiddag en -avond. Tienduizenden reizigers zijn gedupeerd door het besluit om het treinverkeer in Noord-Holland stil te leggen vanwege een mankement aan de beveiligde telefoonverbinding tussen de verkeersleiding in Alkmaar en machinisten. Eenzelfde storing trof Den Haag en omstreken woensdagmorgen. Volgens Rover is dit telefooncontact echter niet onmisbaar voor een veilige afwikkeling van het treinverkeer.
Rover dringt er dan ook bij de NS op aan om zeer ruimhartig om te gaan met de compensatieaanvragen van gedupeerde reizigers, die tot laat in de avond vertraging hadden en / of op eigen kosten vervangend vervoer hebben gezocht. Ook vindt de organisatie het logisch dat de NS deze bedragen declareert bij ProRail, om zo het belang van de reiziger meer in beeld te brengen bij de spoorwegbeheerder.
Rover noemt het een zorgelijke ontwikkeling dat ProRail, buiten de afgesproken onderhoudsuren het treinverkeer dit jaar, al meer dan 70 spoedreparaties aan het spoor moest uitvoeren. Niet alleen in de rustige uren, maar ook op zeer drukke trajecten tijdens de spitsuren. Rover vraagt zich af of de infrastructuur zo slecht is onderhouden dat er zoveel spoedreparaties nodig zijn, of dat ProRail is doorgeslagen in het nemen van veiligheidsmaatregelen. De reizigersorganisatie noemt beide situaties verontrustend.