Alkmaar/Den Haag, 28 februari 2014. VVD Tweede Kamerlid Betty de Boer heeft met steun van de Alkmaarse en Haarlemse fracties vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. De NS wil vanaf volgend jaar alleen nog maar stoptreinen inzitten op het traject tussen deze steden, en daarnaast ook nog eens de stoptrein Uitgeest - Haarlem - Amsterdam alleen tijdens de spits laten rijden. Vanwege besparingen natuurlijk. De partij wil weten waar de NS haar plannen op baseert en wat de huidige afspraken zijn met de politiek, en ook of de staatssecretaris bereid is om tegen de geplande dienstregeling in te gaan.
Inwoners van gemeenten met kleine stations krijgen zo wel extra mogelijkheden, maar dit weegt niet op tegen de nadelen voor de rest van de reizigers, en het is schadelijk voor de economie. De VVD is niet de enige die er niets van begrijpt. Rover-Haarlem laat op haar website weten dat het mensen die tussen Alkmaar en Haarlem reizen een kwartier extra kwijt zijn aan reizen. Rover zegt ook: "Voor het pas geopende station Halfweg en de bereikbaarheid van Ikea bij station Haarlem-Spaarnwoude betekent de nieuwe dienstregeling een forse stap terug."
Nog niet lang geleden werd er geprobeerd om Alkmaar aan het nachtnet verbonden te krijgen, maar nu is wel duidelijk waarom de NS hier geen zin in had. In plaats van een extra dienst te leveren die kosten met zich meebrengen, wil de organisatie juist bezuinigen op een belangrijke verbinding in de provincie.