Reclame
Bekeken: 193x

Ze hadden er al lang weg moeten zijn: de tijdelijke bewoners van de Puikman in Castricum. Nieuwbouw moet hier komen, maar de stikstofproblematiek maakt die toekomst nog steeds onzeker. En dus hebben de flexwoners nóg maar eens een brief gekregen, met een boodschap die zich laat raden: ze mogen twee maanden langer blijven.

De brief volgt op een eerder bericht, toen met de boodschap dat de flexwoners tot eind september aan de Puikman konden blijven. Nu wordt dat eind november. "De 23 huurders van de tijdelijke woonunits kunnen nu tot en met 30 november 2026 blijven huren", licht het college van de gemeente Castricum toe. "Zij krijgen een verlenging van hun tijdelijke huurcontract."

Dat is op zich goed nieuws voor wie nog niets anders heeft, maar echte zekerheid geeft het natuurlijk ook niet. Het is vooral uitstel, uiteindelijk zijn de flexwoners er echt maar tijdelijk en wijkt hun complexje voor nieuwbouw. (tekst gaat door onder de foto)

De tijdelijke woningen aan de Puikman zijn eenvoudig van opzet. (foto: NH)


De bewoners van de Puikman zijn een gemengde groep, die voor een deel bestaat uit statushouders, voor een deel uit mensen uit Castricum zelf die met spoed op zoek zijn naar woonruimte. Ze kunnen onderdak in de flexwoonloonlocatie, maar worden tegelijk wel actief begeleid in de zoektocht naar iets beters.

Want uiteindelijk is het wel de bedoeling dat deze mensen een echt huis kunnen betrekken. Maar woonruimte is nu eenmaal schaars. "De ondersteuning van de uitstroomconsulenten om herhuisvesting te vinden, blijft onverminderd doorgaan, ondanks de verlenging", zegt het college daarover.

Een nieuwe verlenging ná 30 november valt niet helemaal uit te sluiten, want de toekomst van de nieuwbouw is ongewis. "Op termijn zal de grondeigenaar de locatie Puikman gebruiken voor de bouw van permanente woningen. Het is nog onbekend, met name vanwege stikstofwetgeving, wanneer met de nieuwbouw kan worden gestart."
Pin It
Reclame

Agenda